آیا سرطان رحم کشنده است؟

اگرچه سرطان رحم شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است؛ اما با این حال می توان آن را به عنوان درمان پذیر ترین سرطان نیز معرفی کرد. طبق آمار های موجود پزشکی، میزان بقا بعد از تشخیص و درمان سرطان رحم حدود 82% است که آمار بسیار امیدوار کننده ای به نظر می رسد. با این حال، این سوال که “آیا سرطان رحم کشنده است؟” از اولین و بدیهی ترین سوالاتی که در ذهن افراد شکل می گیرد.

تلفات و مرگ و میر هایی که در اثر ابتلا به سرطان رحم اتفاق می افتد، نشان میدهد باید به گونه ای جدی تر به موضوع تشخیص و درمان سرطان رحم، پرداخته شود.

سرطان رحم

سرطان رحم شایع ترین سرطانی است که دستگاه تناسلی زنان را درگیر می کند. وقتی سلول های سالم در رحم خارج از کنترل و به صورت غیرطبیعی رشد می کنند و توده ای از بافت یا تومور را تشکیل می دهند، سرطان رحم اتفاق خواهد افتاد. تومور های بوجود آمده می تواند سرطانی یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند؟

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند:

• سن بالای 50 سال
  • چاقی: زنان دارای اضافه وزن، استروژن اضافی تولید می کنند؛ استروژن هورمونی  است که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.
  • زنان سفیدپوست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.
  • زنان سیاه پوست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پیشرفته رحم هستند.
  • ژنتیک؛ یعنی سابقه ابتلا به سرطان رحم در خانواده وجود داشته باشد.
  • سرطان پستان
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان تخمدان
  • داروهایی مانند تاموکسیفن
  • پرتو درمانی
  • غذاهای چرب
  • عدم تعادل استروژن

نشانه های خطرناک سرطان رحم

زنان مبتلا به سرطان رحم ممکن است یک یا همه علائم و نشانه ها را تجربه کنند یا اصلاً هیچ علامتی نداشته باشند.

• خونریزی، لکه بینی یا ترشح غیر معمول واژینال
  • درد در ناحیه لگن
  • نتایج غیر طبیعی از تست پاپ اسمیر

از آنجایی که سرطان معمولاً در سلول هایی که حفره رحم را پوشانده اند شروع می شود، خونریزی واژینال بین دوره ها و پس از یائسگی، یک علامت رایج است. این خونریزی غیرطبیعی معمولا باعث می شود که بیشتر زنان به پزشک مراجعه کنند.

طبق گفته بسیاری از متخصصین انکولوژیست زنان، متاسفانه زنان زیادی با علائم شدید مراجعه می کنند که از مدت ها قبل نشانه های خفیفی را مشاهده کرده، اما آن ها نادیده گرفته اند.

اگر بعد از یائسگی خونریزی، حتی خونریزی خفیف دارید، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

متاستاز سرطان رحم

آیا سرطان رحم در بافت های دیگر بدن نیز منتشر می شود؟

سرطان متاستاتیک رحم (آندومتر) نوعی سرطان است که از پوشش داخلی رحم (آندومتر) منشا گرفته و به نواحی دوردست بدن نیز گسترش یافته است. به طور کلی، سرطان رحم می تواند به راست روده یا مثانه متاستاز دهد. سایر مناطقی که ممکن است سرطان رحم گسترش یابد عبارتند از: واژن، تخمدان ها و لوله های فالوپ. این نوع سرطان معمولاً به کندی رشد می کند و اغلب قبل از گسترش به مناطق دورتر بدن شناسایی می شود.

علائم سرطان متاستاتیک رحم چیست؟

در مراحل اولیه، سرطان رحم ممکن است علائم بسیار خفیفی ایجاد کند یا اصلاً علامتی نداشته باشد. با پیشرفت آن، احتمال بروز علائم بیشتر می شود. ممکن است بین دوره های قاعدگی یا بعد از یائسگی متوجه خونریزی واژینال شوید. علائم دیگر سرطان رحم عبارتند از:

• ادرار مکرر یا دردناک
  • درد هنگام مقاربت جنسی
  • کاهش وزن غیر منتظره
  • گرفتگی مداوم در ناحیه لگن
  • کم خونی

یک متخصص زنان می‌تواند آزمایش‌های تشخیصی لازم را اناجم دهد تا بتواند به درست تشخیص دهد که آیا تجربه علائم فعلی، به علت وجود سرطان متاستاتیک رحم است یا خیر؟!

به خاطر داشته باشید که اگر این علائم را تجربه می کنید، نیازی به نگرانی و وحشت نیست. این لزیرا بسیاری از بیماری های خفیف دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. بنابراین اولین و منطقی ترین کاری که باید در این موقعیت انجام دهید، مراجعه به متخصص انکولوژیست زنان است.

آمار مرگ و میر در ابتلا به سرطان رحم

آمار مرگ و میر ناشی از انواع تهاجمی سرطان رحم از سال 2010 تا 2017 هر سال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

یکی از موثرترین عامل های زمینه ساز خطر که دست کم گرفته می شود، وزن است. چاقی از عواملی است که می تواند به شدت خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد.

اگر سرطان رحم دارید، به دنبال حاذق ترین وباتجربه ترین پزشک و کادر درمانی که سراغ دارید، باشید. پروسه درمان سرطان رحم اغلب شامل هیسترکتومی، جراحی برای برداشتن رحم است. در واقع، در مراحل اولیه، هیسترکتومی معمولا سرطان را درمان میکند. اما بسیار مهم است که این جراحی حتما توسط انکولوژیست زنان و زایمان انجام شود.انکولوژیست‌های زنان به درمان‌ها و گزینه هایی دسترسی دارند که می‌تواند به نتایج بهتر و بهبودی آسان‌ تر منجر شود.

آیا سرطان رحم کشنده است؟

به طور کلی، سرطان رحم زمانی که در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود کشنده نیست. اما به هیچ عنوان نباید از یاد برد که همین سرطان درمان پذیر، می تواند باعث مرگ بیمار شود.

نرخ بقای 5 ساله برای بیماران در مرحله 1 سرطان رحم 90٪ است.

با این حال، میزان بقای 5 ساله بسته به میزان گسترش سرطان می تواند متفاوت باشد.

میزان بقای 5 ساله سرطان محدود به رحم (سرطان موضعی رحم) 95٪ است در حالی که برای سرطانی که به اندام های مجاور (سرطان منطقه ای رحم) و اندام ها یا بافت های دور (سرطان رحم دور) گسترش یافته است 69٪ و 17٪ است.

کلام پایانی

سرطان رحم شامل سرطان آندومتر و سارکوم رحم است. در واقع این سرطان، شایع ترین سرطانی است که بر سیستم تناسلی زنان تأثیر می گذارد. اغلب متخصصین زنان و زایمان از اصطلاح سرطان آندومتر برای توصیف سرطان رحم استفاده می کنند. علائم سرطان رحم شامل خونریزی واژینال بین قاعدگی یا بعد از یائسگی است. اگر متخصص زنان قبل از پیشرفت و گسترش سرطان رحم، متوجه آن شود، می تواند آن را با بهره گیری از دارو ها و روش های جراحی مناسب، درمان کند. اگر علائم سرطان رحم را (هرچند بسیار خفیف) دارید، زمان را برای مراجعه به متخصص انکولوژیست زنان از دست ندهید.