تست پاپ اسمیر چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

پاپ اسمیر ابزاری برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. این آزمایش می تواند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن تشخیص دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب آزمایش های HPV را در طول آزمایش پاپ انجام می دهند تا HPV، یکی از علل اصلی سرطان دهانه رحم را بررسی کنند. نتیجه نامشخص یا غیر طبیعی تست پاپ اسمیر ممکن است نشانه عفونت، مشکل دیگری یا سرطان باشد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر (که به آن تست پاپ نیز گفته می شود) سرطان دهانه رحم را غربالگری می کند. این آزمایش سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم را که سرطانی هستند یا پتانسیل سرطانی شدن را دارند بررسی می کند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما سلول های دهانه رحم را می گیرد تا در زیر میکروسکوپ علائم سرطان را بررسی کند. آزمایش پاپ اسمیر همچنین ممکن است عفونت و التهاب های خاصی را نیز تشخیص دهد. این آزمایش به نام یک پزشک آمریکایی، دکتر جورج پاپانیکولائو، که آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد، نامگذاری شده است.

تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود

دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم قسمت پایینی رحم شما است که به کانال واژن متصل می شود. اسپرم از طریق کانال واژن و دهانه رحم به رحم می رود تا تخمک ها را بارور کند. در دوران بارداری، دهانه رحم شما بسته می شود تا جنین در رحم محفوظ بماند. دهانه رحم در هنگام زایمان باز می شود. وقتی باردار نیستید، دهانه رحم به طور خودکار مخاطی را تولید  می کند تا باکتری های عامل عفونت را از بدن دور کند.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

در طول این روش، جراح متخصص زنان، اسپکولوم را وارد واژن می کند. ممکن است در اثر ورود این ابزار کمی فشار احساس کنید. این ابزار فلزی یا پلاستیکی واژن شما را باز نگه می دارد تا پزشک بتواند دهانه رحم شما را ببیند.

سپس از یک برس یا کاردک کوچک برای خراش دادن آرام سلول های دهانه رحم (بیوپسی) استفاده می کند. این عمل دردناک نیست، اما با این حال احتمالاً کمی احساس ناراحتی خواهید کرد که قابل تحمل است.

پاپ اسمیر چه چیزی را می تواند تشخیص دهد؟

متخصص زنان و زایمان آزمایش پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگن انجام میدهد. آزمایش پاپ اسمیر موارد زیر را بررسی می کند:

• سرطان دهانه رحم.
  • سلول های بالقوه پیش سرطانی در دهانه رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم).
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت شایع مقاربتی که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

تفاوت بین معاینه لگن و تست پاپ چیست؟

در طول معاینه لگن، متخصص زنان رحم، تخمدان ها و سایر قسمت های دستگاه تناسلی زنانه را بررسی کرده و یا حتی لمس می کند. این معاینه به پزشک کمک می کند تا عفونت ها، مشکلات و سرطان ها را در صورت مشاهده تشخیص دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایشات دیگری را در طول معاینه لگن انجام دهد. معاینه لگن همیشه شامل تست پاپ اسمیر نمی شود.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

همه زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی و آزمایش HPV را از 30 سالگی شروع کنند.

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

اینکه هر چند وقت یکبار آزمایش را انجام دهید به عوامل زیادی از جمله سن، سابقه سلامتی و نتایج آخرین آزمایش پاپ یا HPV بستگی دارد. اکثر مردم بعد از 65 سالگی نیازی به تست پاپ اسمیر ندارند. برخی از عوامل ممکن است باعث شوند که غربالگری های مکرر یا غربالگری در سنین بالای 65 سال نیز لازم باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

• ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا نقص ایمنی ناشی از بیماری یا درمان دیگری مانند شیمی درمانی.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) در زمانی که در رحم مادر بوده اید. این دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در جنین افزایش دهد.
  • تحت درمان سرطان دهانه رحم باشید.

اگر هیسترکتومی کامل انجام داده اید (سرویکس و رحم برداشته شده) و سابقه سرطان دهانه رحم ندارید، ممکن است بعد از 65 سالگی نیازی به تست پاپ اسمیر نداشته باشید.

بعد از پاپ اسمیر چه انتظاری باید داشته باشم؟

پزشک  شما نمونه سلول را در یک ماده مایع در یک لوله یا شیشه قرار می دهد و آن را به آزمایشگاه می فرستد. متخصصی به نام پاتولوژیست نمونه ها را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا سلول های غیرطبیعی را که ممکن است نشان دهنده سرطان یا HPV باشد، جستجو کند.

آیا انجام آزمایش پاپ اسمیر خطردارد؟

آزمایش پاپ اسمیر یک تست بسیار ایمن و قابل اعتماد است. ممکن است بعد از آزمایش لکه بینی خفیف (خونریزی واژن) داشته باشید، اما معمولا بیمار بعد از آزمایش احساس گرفتگی یا درد نخواهد داشت. احتمال اینکه جواب تست پاپ اسمیر منفی کاذب باشد بسیار پایین است و در موارد نادر شاید این مسئله اتفاق افتد.