درمان قطعی سرطان دهانه رحم

برای درمان سرطان دهانه رحم، با تکیه بر روش ها و اقدامات درمانی نوین و بسیار موثر، می توان قدم به قدم پیش رفت تا نتیجه موفقیت آمیز و رضایت بخش حاصل شود. تدوین و اجرای برنامه درمانی برای این بیماری نیازمند همکاری و تعامل بیمار با متخصص انکولوژیست زنان است که مناسب ترین درمان را تجویز کرده و تا پایان مسیر درمان، در کنار بیمار حضور خواهد داشت. متخصص انکولوژیست زنان با درنظر گرفتن عواملی چون سن بیمار، مرحله بیماری و وضعیت انتشار سرطان، درمان قطعی سرطان دهانه رحم را تشخیص خواهد داد. منظور از درمان قطعی، در واقع بهترین درمان شناخته شده تاکنون است که استانداردهای مختلفی را شامل می شود.با توجه به اینکه انواع مختلفی از گزینه های درمانی برای سرطان دهانه رحم در دسترس است، در این مقاله قصد داریم که این موارد را به اختصار شرح داده تا آشنایی اولیه و لازم را نسبت به آن ها به دست آورید.

درمان قطعی سرطان دهانه رحم در سمنان

درمان سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم، توسط متخصص و جراح انکولوژیست زنان انجام می شود. انکولوژیست زنان پزشکی است که برای تشخیص و درمان سرطان های مربوط به زنان دانش و تجربه کسب کرده است.

سرطان دهانه رحم به روش های مختلفی درمان می شود؛ که بستگی به نوع سرطان دهانه رحم و میزان گسترش آن دارد. درمان ها شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا تلفیقی از هر سه مورد است.

عوامل زیادی مانند مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار و درخواست ها و ترجیحات بیمار در نظر گرفته می شود. برنامه درمانی در کل شامل اطلاعاتی در مورد سرطان، اهداف درمان، گزینه های درمانی و عوارض جانبی احتمالی و طول درمان مورد انتظار خواهد بود.

روش های درمان سرطان دهانه رحم

 انواع متداول درمان های مورد استفاده برای سرطان دهانه رحم را در زیر توضیح داده ایم. لازم به یادآوری است که هریک از روش های درمان سرطان دهانه رحم، ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند؛ که این عوارض حتما در برنامه درمانی لحاظ شده و پزشک آنها را تحت کنترل نگه خواهد داشت.

جراحی

در این روش از جراحی، برای برداشتن تومور و برخی از بافت های سالم اطراف آن استفاده می شود. برای سرطانی که به خارج از دهانه رحم گسترش نیافته است، اغلب از این روش ها استفاده می شود:

  • کانیزیشن

در این روش نمونه ای مخروطی شکل برای برداشتن تمام بافت غیر طبیعی از دهانه رحم، جدا می شود. می توان از این روش برای از بین بردن سرطان دهانه رحم که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است(سرطان میکرو تهاجمی) استفاده کرد.

  • هیسترکتومی (برداشتن رحم و دهانه رحم)

هیسترکتومی می تواند ساده یا رادیکال باشد. 

هیسترکتومی ساده: فقط شامل برداشتن رحم و دهانه رحم  است.

هیسترکتومی رادیکال: شامل برداشتن رحم، دهانه رحم، واژن فوقانی و بافت اطراف دهانه رحم است. 

همچنین در هیسترکتومی رادیکال گاهی غدد لنفاوی داخل لگن نیز برداشته میشود. این روش را می توان با استفاده از یک برش بزرگ در شکم به نام لاپاراتومی یا با استفاده از برش های کوچکتر به نام لاپاراسکوپی انجام داد.

  • سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه

این روش در مواقعی انجام می شود که لازم است هر دو لوله فالوپ و تخمدان های بیمار نیز برداشته شوند. در این صورت جراح این اقدام را همزمان با هیسترکتومی انجام خواهد داد.

  • تراکلکتومی (جراحی سرطان دهانه رحم)

یک روش جراحی که در آن دهانه رحم برداشته می شود، اما رحم دست نخورده باقی می ماند. این روش شامل تشریح و تخلیه غدد لنفاوی لگنی است. این جراحی می تواند برای بیماران جوانی که می خواهند باروری خود را حفظ کنند، استفاده شود. در بعضی موارد و به تشخیص پزشک، بهره گیری از این روش می تواند جایگزین قابل قبولی برای هیسترکتومی باشد.

  • جراحی رحم، واژن، مثانه یا کولون

در صورتیکه بعد از پرتودرمانی، سلول های سرطانی در این اعضا منتشر شده باشند، ممکن است نیاز به برداشت کامل این قسمت ها پیدا کنیم. البته این روش به ندرت انجام می شود و اغلب زمانی استفاده می شود که سرطان پس از پرتودرمانی عود کرده باشد.

پرتو درمانی

پرتودرمانی استفاده از اشعه ایکس با انرژی بالا یا ذرات دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی است که قبل از جراحی یا به جای جراحی، برای کوچک کردن تومور و سلول های سرطانی کاربرد دارد.

رایج ترین نوع پرتودرمانی، پرتودرمانی خارجی نامیده می شود یک دوره پرتودرمانی معمولاً شامل چند جلسه پرتو درمانی است که در یک دوره زمانی معین انجام می‌شود و ترکیبی از پرتودرمانی‌های خارجی و داخلی است. این رویکرد ترکیبی موثرترین روش برای کاهش احتمال عود سرطان یا متاستاز است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است که معمولاً از رشد، تقسیم و ساخت سلول های سرطانی بیشتر جلوگیری میکند.

یک برنامه شیمی درمانی، معمولاً شامل تعداد مشخصی از جلسات درمان در یک دوره زمانی معین است. یک بیمار ممکن است 1 دارو را در یک زمان دریافت کند یا ترکیبی از داروهای مختلف را به طور همزمان دریافت کند. برای افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم، شیمی درمانی اغلب همراه با پرتودرمانی انجام می شود.

درمان سرطان دهانه رحم بر اساس مرحله بیماری

پرتودرمانی به تنهایی یا همزمان با جراحی معمولاً برای تومور در مراحل اولیه استفاده می شود. آنچه مشاهده می شود بیانگر آن است که این روش ها در درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بسیار موثر هستند. شیمی‌درمانی (ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی) عموماً برای افرادی که تومور بزرگ‌تر یا پیچیده تری دارند، یا غدد لنفاوی آلوده به سلول‌های سرطانی هستند، استفاده می‌شود. معمولاً در صورت وجود خطر بالای عود سرطان یا در صورت گسترش سرطان، پس از جراحی از پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا