عفونت واژن در دختران چه علت و نشانه هایی دارد؟

عفونت واژن در دختران و زنان جوان از مشکلات بسیار رایجی است که اکثرا آن را تجربه می کنند. انواع عفونت ها از جمله عفونت های قارچی در واژن و اطراف آن در دختران و زنان پدیده ای شایع است. چیزی حدود 75 درصد از زنان و دختران در مقطعی از زندگی خود دچار عفونت قارچی می شوند. عفونت واژن معمولاً یک عارضه جدی یا غیر قابل درمان نیست، اما بدون شک می تواند آزاردهنده باشد. علائم عفونت واژن در دختران اغلب شامل خارش، سوزش و ترشحات سفید با و یا بدون بو می باشد.

به طور کلی به هرگونه التهاب و عفونت واژن، واژینیت گفته می شود. عفونت واژن در هر سنی می تواند رخ دهد. در این مقاله به بررسی تخصصی عفونت واژن در دختران و زنان جوان پرداخته ایم. با ما همراه باشید…

عفونت واژن در دختران نوجوان

علت عفونت واژن در دختران نوجوان چیست؟

باکتری ها، مخمرها، ویروس ها و مواد شیمیایی می توانند باعث عفونت واژن در دختران شوند. 

انواع عفونت واژن در دختران

بسته به علت بروز عفونت، میتوانیم انواع عفونت واژن در دختران را به شکل زیر دسته بندی کنیم:

عفونت قارچی 

این امر توسط یکی از گونه های متعدد قارچ معروف به کاندیدا ایجاد می شود. این قارچ ها معمولاً در تعداد کمی در واژن زندگی می کنند. کاندیدا همچنین ممکن است در دهان و دستگاه گوارش نیز وجود داشته باشد.عفونت زمانی اتفاق می افتد که چیزی تعادل طبیعی آن را به هم بزند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری هایی را که به طور معمول میزان مخمر موجود در واژن را متعادل می کنند، از بین ببرند.در نتیجه مخمر بیش از حد رشد کرده  و باعث عفونت می شود. علت دیگر می تواند تغییر سطح هورمون ها باشد. دیابت همچنین به دلیل قند زیاد در ادرار می تواند دلیلی برای ایجاد عفونت قارچی در واژن باشد.

واژینوز باکتریال

این عفونت زمانی ایجاد می شود که انواع خاصی از باکتری های طبیعی واژن خارج از کنترل رشد کرده و باعث التهاب می شوند.

تریکومونیازیس (تریک)

این یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط یک انگل ایجاد می شود. این انگل در طول تماس جنسی از بدن شریک جنسی منتقل میشود. بیشتر پسرها علائم تریکومونیازیس را ندارند. بنابراین عفونت اغلب تا زمانی که یک دختر علائم واژینیت را نداشته باشد تشخیص داده نمی شود.

عفونت ویروسی 

ویروس ها یکی از علل شایع واژینیت (عفونت و التهاب واژن) هستند. بیشتر از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. ویروس تبخال تناسلی یا هرپس سیمپلکس (HSV) می تواند باعث واژینیت ویروسی شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز می تواند باعث واژینیت ویروسی شود. هر دوی این ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند.

واژینیت غیر عفونی 

این تحریک واژن بدون عفونت است. اغلب در اثر یک واکنش آلرژیک یا تحریک ایجاد می شود. مواد شیمیایی موجود در اسپری های واژینال، دوش ها یا اسپرم کش ها می توانند باعث ایجاد آن شوند. همچنین در اثر مصرف صابون های معطر، شوینده ها یا نرم کننده های لباس نیز ممکن است ایجاد شود. حتی مواد شیمیایی موجود در پارچه لباس نیز می تواند علائم  آن را ایجاد کند.

علت عفونت های قارچی واژن در دختران 

عفونت های قارچی معمولا زمانی ایجاد می شوند که تعادل ارگانیسم های میکروسکوپی که به طور معمول در بدن وجود دارند، برهم زده شود. 

برخی از دلایل احتمالی این امر عبارتند از:

مصرف آنتی بیوتیک ها

عفونت های قارچی ممکن است پس از مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود. آنتی بیوتیک ها داروهای تجویزی هستند که برای مبارزه با باکتری های مضر استفاده می شوند. در نتیجه آنتی بیوتیک ها ممکن است برخی از باکتری های خوب و مفید بدن مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را (که معمولاً کاندیدا را در تعادل نگه می دارند) را نیز از بین ببرند.

هورمون ها 

تغییر سطح هورمونی که در دوران بلوغ شروع می شود می تواند منجر به عفونت های قارچی شود. برای مثال، دختران به احتمال زیاد درست قبل از عادت ماهانه خود به عفونت قارچی مبتلا می‌شوند. برخی از داروهای ضد بارداری نیز می توانند ریسک ابتلا به عفونت ها را افزایش دهند.بالا رفتن سطح استروژن باعث رشد بیشتر “کاندیدا” می شود.

شرایط جسمی و بیماری های زمینه ای

دیابت کنترل نشده می تواند دختران را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های قارچی قرار دهد، زیرا سطح قند خون بالاتر، زمینه را برای رشد کاندیدا مناسب تر می کند.

پاسخ ایمنی ضعف سیستم ایمنی ناشی از بیماری های دیگر یا داروهای خاص می تواند مبارزه با کاندیدا را که بیش از حد رشد کرده است، برای بدن دشوار کند.

عفونت واژن در دختران چه علائمی دارد؟

عفونت واژن، فارغ از اینکه فرد رابطه جنسی دارد یا خیر می تواند در هر سنی برای زنان رخ دهد. به همین دلیل دختران و زنان جوان مجرد زیادی با شکایت از عفونت واژن به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند.

مشاهده هریک از موارد زیر می تواند نشان دهنده وجود عفونت واژن در دختران باشد:

  • ترشحات واژن متفاوت از آنچه معمولاً داشته اید
  • بوی نامطبوع واژن
  • خارش یا سوزش واژن
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار 
  • خونریزی یا لکه بینی

معمولا عفونت در اکثر زنان علائمی دارد، اما برخی از دختران ممکن است علائم بسیار خفیفی را تجربه کنند یا اصلاً نشانه ای از عفونت نداشته باشند. پزشک متخصص زنان ممکن است علائم عفونت واژن (مانند ترشح یا بو) را در طول معاینه معمول لگن و اندام جنسی مشاهده کند. در غیراینصورت ممکن است ترشحات واژن برای بررسی دقیق تر مورد آزمایش قرار بگیرند.

درمان عفونت واژن در دختران 

اگر هر یک از علائم عفونت واژن را دارید، باید فوراً به پزشک زنان مراجعه کنید. هر نوع عفونت واژن علائم متفاوتی دارد. تشخیص اینکه دقیقاً کدام نوع عفونت واژن برای شما اتفاق افتاده، تنها با مشاهده و بررسی علائم دشوار است. زیرا بسیاری از علائم بسیار شبیه به هستند. همچنین ممکن است به طور همزمان بیش از یک نوع عفونت واژن داشته باشید. بدین ترتیب فقط متخصص زنان و زایمان میتواند به درستی تشخیص دهد که عفونت واژن ناشی از چه علتی است و به چه نوع درمانی نیاز دارد. اکیدا از دستورالعمل های خانگی مثل استفاده از سرکه و بتادین و … و همچنین مصرف بدون نسخه آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت واژن در دختران خودداری کنید. تمامی این اقدامات مضر و خطرناک هستند. 

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا