لاپاراسکوپی کیست تخمدان

کیست تخمدان، انواع مختلفی دارد که در مقاله مربوط به آن، تمامی توضیحات ارائه شده است. اغلب کیست های تخمدان از نوع ساده بوده و بدون نیاز به درمان خاصی، برطرف می شوند. با این حال بعضی از آنها نیز برای درمان نیاز به جراحی دارند. اگر بیمار برای برداشتن کیست تخمدان نیاز به جراحی داشته باشد، می توان آن را به روش لاپاراسکوپی انجام داد. مگر اینکه کیست بسیار بزرگ یا سرطانی باشد. در این مقاله روش انجام لاپاراسکوپی و تفاوت آن را با لاپاراتومی توضیح داده ایم. این مطلب از به روزترین منابع علمی بین المللی با نظارت دکتر الهام صفاریه، متخصص و انکولوژیست زنان ترجمه و تنظیم شده است. شما میتوانید سوالات خود را در انتهای مقاله و در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید…

لاپاراسکوپی کیست تخمدان در سمنان

جراحی کیست تخمدان

جراحی کیست تخمدان روشی درمانی برای برداشتن کیست تخمدان است. کیست تخمدان یک یا چند کیسه در اندازه های مختلف است که روی تخمدان ها تشکیل می شود. این کیست ها نسبتاً شایع هستند و اغلب خود به خود و بدون درمان از بین می روند. ولی اگر با نوعی کیست تخمدان مواجه باشیم که خود به خود از بین نمی‌رود، علائم آزاردهنده ای دارد و با گذشت زمان بزرگ‌تر یا دردناک می شود، ممکن است پزشک شما جراحی کیست تخمدان را بعنوان راه درمان، توصیه کند.

انواع روش های جراحی کیست تخمدان

به طور کلی دو روش جراحی متفاوت برای درمان کیست تخمدان وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی کرده ایم:

  • لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپ، لوله ای ظریف و ننازک است که دوربین بسیار کوچکی به همراه نور، روی آن قرار دارد. جراح متخصص زنان، لاپاراسکوپ را از طریق برش بسیار کوچکی (حدود چند میلیمتر) که روی شکم ایجاد می کند، لوله لاپاراسکوپ را وارد بدن خواهد کرد. به این ترتیب پزشک می تواند تمام اجزا و ارگان های داخل لگن، رحم و تخمدان ها را به وضوح ببیند. سپس جراح برش های کوچک دیگری را نیز در محل های مناسب ایجاد کرده و ابزار جراحی لاپاراسکوپی را وارد شکم بیمار میکند تا بتواند کیست های تخمدان را به این شکل، جراحی و و از تخمدان خارج نماید.

  • لاپاراتومی (جراحی باز)

جراحی لاپاراتومی در مواقعی ضرورت پیدا می کند که کیست تخمدان بسیار بزرگ و یا مشکوک به سرطان باشد. در این روش جراحی، یک برش بزرگ روی شکم ایجاد می شود و اقدامات لازم برای تخلیه ی کیست از این طریق صورت می گیرد.

اکثر جراحان و متخصصین زنان، برای درمان کیست تخمدان، لاپاراسکوپی را ترجیح می دهند؛ زیرا نسبت به جراحی باز کم تهاجمی تر است و دوران نقاهت آسان و کوتاه تری برای بیمار دارد. با این حال، اگر کیست ها مشکوک به سرطان و یا برای برداشتن با لاپاراسکوپی خیلی بزرگ باشند، جراحی باز(لاپاراتومی) ممکن است تنها گزینه درمان باشد.

چه کسانی نیاز به لاپاراسکوپی کیست تخمدان دارند؟

کیست تخمدان از بیماری های بسیار شایع زنان است. گاهی اوقات متخصص زنان وجود کیست ها را در طول معاینه لگن یا سایر آزمایشات تصویربرداری تشخیص میدهد. بدون اینکه حتی خود بیمار متوجه آنها بوده باشد! اکثر کیست ها به مرور زمان خود به خود از بین می روند. اگر کیستی از بین نرود، ممکن است توصیه ی پزشک استفاده از لاپاراسکوپی برای برداشتن آن باشد. به خاطر داشته باشید که پزشک شما بهترین فردی است که می تواند لزوم یا عدم لزوم لاپاراسکوپی برای شما را تشخیص دهد. 

معمولا جراحی لاپاراسکوپی در موارد زیر انجام می شود:

  • اندازه کیست بزرگ باشد.
  • بیمار دچار درد باشد.
  • با گذشت زمان کیست بزرگ تر شده یا علائم آن تشدید شود.

عوارض لاپاراسکوپی تخمدان

روش لاپاراسکوپی، به طور معمول رک روش بی خطر است. اما در هر حال، همیشه در مورد اقدامات جراحی، احتمالات و عوارضی وجود دارد که باید مراقبت های لازم در خصوص آنها صورت بگیرد. جراح شما در باره عوارض احتمالی لاپاراسکوپی با شما صحبت خواهد کرد و نکات لازم را به شما یادآوری می کند.

برخی از عوارض احتمالی لاپاراسکوپی کیست تخمدان عبارت اند از:

  • عفونت
  • سوزش و تحریکات پوستی در محل زخم ها
  • آسیب به بافت های اطراف یا تخمدان یا لوله فالوپ.
  • خونریزی
  • واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • عود کردن کیست ها بعد از جراحی
  • ایجاد ضرورت برای برداشتن یک یا هردو تخمدان 

اگر تجربه ی جراحی در هریک از اندام های لگن یا ناحیه شکم را داشته باشید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض لاپاراسکوپی تخمدان قرار داشته باشید. سایر عوامل مانند سیگار کشیدن، دیابت یا چاقی نیز ممکن است خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهند. با پزشک جراح خود درباره احتمال هرگونه خطر و عوارض جانبی صحبت کنید تا مطمئن شوید که تمام جزییات جراحی را به خوبی درک کرده اید.

درد بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان 

معمولا بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان، تا چند روز احساس درد امری طبیعی است؛ که پزشک با تجویز داروی مسکن به التیام و آرام شدن آن کمک می کند. رعایت مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی توصیه شده از سمت پزشک و داشتن استراحت کافی خصوصا در روزهای اول بعد از لاپاراسکوپی کمک زیادی به بهبود هرچه زودتر شما خواهد کرد.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا