مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

آیا میدانید مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان در بهبود هرچه زودتر بیمار بسیار موثر است؟

لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است که طی آن دو یا سه برش کوچک روی شکم ایجاد می‌شود و سپس جراح یک لاپاروسکوپ (لوله انعطاف‌پذیر با دوربین) را برای بررسی اندام‌ها وارد ناحیه لگن می‌کند. به طور معمولا دوره بهبودی بعد از لاپاراسکوپی کوتاه تر و آسان تر از لاپاراتومی می باشد. اما با این حال، رعایت درست و اصولی مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان برای جلوگیری از بروز عوارض ناخوشایند و آزاردهنده بسیار اهمیت دارد. مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی حتما توسط جراح، به شما داده خواهد شد؛ ما در این مقاله مهم ترین مراقبت های لازم بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان را توضیح داده ایم تا هر زمان نیاز داشتید، بتوانید آن ها را مرور و رعایت نمایید.

مهم ترین نکات مراقبتی بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان بسیار ایمن و کم تهاجمی است، بنابراین این روش از دست دادن خون را در بیماران به حداقل می رساند. هم عمل جراحی و هم زمان بهبودی بیمار بسیار سریع بود. 

معمولا بعد از لاپاراسکوپی مدت زمان نیازی را نیاز به ماندن در بیمارستان ندارید؛ در نتیجه عمده مراقبت هایی که باید به آنها توجه داشته باشید، مربوط به خانه هستند. 

مراقبت های خانگی بعد از لاپاراسکوپی کیست تخمدان

تاثیر داروهای بیهوشی ممکن است تا چند روز در بدن بیمار مشهود باشد. به همین دلیل احتمال اینکه احساس خواب آلودگی و کرختی داشته باشید، وجود دارد. همچنین ممکن است نتوانید به راحتی روی پاهای خود بایستید یا فعالیت های ذهنی و حافظه شما با کمی اختلال مواجه شود. به همین دلیل توصیه می شود حتما در روز های نخست بعد از لاپاراسکوپی، از همسر خود، یکی از اعضای خانواده یا دوستی که با او احساس راحتی میکنید، بخواهید کنار شما بماند. 

  • از رانندگی، الکل، استفاده از ابزارهای برقی یا حتی جوشاندن کتری آب تا 24 ساعت بعد از لاپاراسکوپی خودداری کنید.
  • لباس ها و کفش های راحت بپوشید.
  • سعی کنید هنگام نشستن، دراز کشیدن و خوابیدن در راحت ترین حالت قرار بگیرید. اگر لازم است، بالش کوچکی را پشت کمر یا زیر پاهای خود قرار دهید تا فشار کمتری به ناحیه شکم شما وارد شود.
  • در صورتی که پزشک دارو برای شما تجویز نموده است، حتما سر ساعت و منظم آنها را مصرف کنید.
  • محلول ها یا پمادهای موضعی برای جلوگیری از عفونت جای زخم ها و بهبود زودتر موثر هستند. آن ها را به موقع و با حوصله استفاده کنید.
  • ممکن است برای یک یا دو روز حالت های دوران پریود مانند درد و گرفتگی عضلات را داشته باشید. میزان و شدت این عوارض بستگی به نوع جراحی دارد.
  • عطسه، خنده، گریه و سرفه ممکن است آزار دهنده باشد. درد باید تا روز بعد بهبود یابد و می‌توان با مصرف مسکن‌های معمول آن را تسکین داد.
  • در آغوش گرفتن یک بالش نیز می تواند به محافظت از جای زخم ها کمک کند، به خصوص زمانی که به پهلو دراز می کشید.
  • گاز مورد استفاده برای منبسط کردن شکم در لاپاراسکوپی کیست تخمدان، می تواند باعث درد دنده، گردن یا شانه و نفخ شکم شود.

معمولا چند روز طول می کشد تا این علائم کاهش یابد. سعی کنید به آهستگی حرکت کنید و صاف دراز بکشید تا به از بین رفتن زودتر گاز کمک کنید. ماساژ حرارتی (مثلاً بطری آب گرم، دوش آب گرم) و نوشیدن آب گرم یا سرد با لیموی تازه نیزمی تواند مفید باشد.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا