پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها – و گاهی اوقات لوله فالوپ ها – در اطراف بافتی که به آن متصل شده‌اند پیچیده می شوند. این اتفاق باعث میشود خون رسانی به تخمدان ها قطع شده و اندام های وابسته، دچار آسیب دیدگی شوند. پیچ خوردگی تخمدان معمولا باعث ایجاد درد شدید در فرد خواهد شد. بسیاری از بیماران در اثر تجربه درد شدید و ناگهانی به متخصص زنان مراجعه کرده و در معاینات متوجه پیچ خوردگی تخمدان می شوند. در ادامه این مقاله علت و علائم پیچ خوردگی تخمدان را بررسی کرده و راه های درمان آن را نیز به طور مختصر توضیح داده ایم. اهمیت اطلاع داشتن از علائم این اتفاق، به شما کمک میکند تا حدودی بتوانید وضعیت فعلی خود را بسنجید. ولی به یاد داشته باشید که تشخیص قطعی نیاز به معاینه متخصص زنان دارد.  لذا از درمان های بدون نسخه و خانگی، خودداری نمایید.

پیچ خوردگی تخمدان

پیچ خوردگی تخمدان چرا اتفاق می افتد؟

تخمدان ها دو اندام کوچک بادام شکل در بدن هستند. در هر طرف رحم، یک تخمدان وجود دارد. تخمدان ها قرار است هر ماه هورمون تولید کرده و تخمک برای لقاح، تخمک آزاد کنند.

پیچ خوردگی تخمدان معمولاً در یک طرف رخ می دهد. اگر تخمدان های شما پیچ خورده باشد، درد شکمی زیادی را تجربه خواهید کرد و احتمالاً به مراقبت فوری پزشکی و یا جراحی اورژانسی نیاز خواهید داشت.

این عارضه می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله کیست تخمدان باشد.

  • کیست تخمدان خوش خیم و تراتوم

پیچ خوردگی این توده ها نادر است. اما ممکن است در بزرگسالان و دختران نوجوان اتفاق بیفتد. درد متناوب و متمرکز در شکم، یک علامت هشدار دهنده برای این وضعیت است. همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ ایجاد کنند.

اگر پیچ خوردگی تخمدان به موقع درمان نشود، احتمال از دست رفتن تخمدان ها و ناباروری وجود دارد. زیرا خون رسانی به تخمدان ها قطع شده است و می تواند منجر به نکروز شود.

بخش دشوار دانستن این که آیا پیچ خوردگی تخمدان دارید این است که هیچ نشانگر فیزیکی وجود ندارد که به شما اجازه دهد متوجه شوید مشکلی وجود ندارد. شما فقط از روی درد و حساسیت در شکم خود می توانید تشخیص دهید. برای مثال، خونریزی داخلی یا تحریک بیش از حد، که زمانی است که تخمدان‌های شما در پاسخ به درمان هورمونی متورم می‌شوند، می‌تواند باعث پیچ خوردگی تخمدان شود. علل داخلی می توانند شما را برای دریافت کمک منتظر بمانند، اما در موارد درد شدید و ناگهانی نباید منتظر بمانید

نشانه های پیچ خوردگی تخمدان

شایع ترین علامت پیچ خوردگی تخمدان، درد ناگهانی شکم است. شما یک درد گاه و بیگاه اما شدید را احساس خواهید کرد. این درد به احتمال زیاد باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شود.

علائم دیگر پیچ خوردگی تخمدان عبارتند از:

  • درد لگن
  • درد کرامپی (درد همراه با انقباض و تیر کشیدن) برای چند روز یا چند هفته
  • حساس شدن شکم

ممکن است در طی چند روز یا چند هفته دچار گرفتگی عضلات شوید. این اتفاق زمانی می افتد که تخمدان دائماً در حال چرخش و باز شدن است. همچنین ممکن است درد به پشت یا پاهای شما نیز سرایت کند. اینکه در دوران باروری هستید یا یائسگی، روی میزان دردی که احساس میکنید تاثیر گذار است.

در موارد شدید، اگر تخمدان ها دچار نکروز شده باشند، باید برداشته شوند. 

تب، خونریزی غیرطبیعی از واژن و همچنین ترشحات، از نشانه های پیچ خوردگی تخمدان هستند. اگر در ناحیه شکم یا لگن انقباض همراه با درد اتفاق افتاده باشد، احتمال دارد نکروز تخمدان پیش آمده باشد. در این وضعیت پزشک متخصص زنان ابتدا معاینات لگنی انجام داده و در صورت لزوم دستور آزمایشات دیگر را خواهند داد. 

پیچ خوردگی تخمدان برای چه کسانی اتفاق می افتد؟

زنان در سنین باروری بیشتر احتمال دارد که پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کنند، اما ممکن است در نوجوانان و زنان یائسه نیز رخ دهد. بارداری نیز می تواند شما را در معرض خطر بیشتر قرار دهد. تقریباً 20 درصد موارد پیچ ​​خوردگی تخمدان در زنان باردار رخ می دهد.

اگر تحت درمان باروری هستید، هورمون درمانی که باعث تخمک گذاری می شود می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. داروهای هورمونی نیز می توانند باعث رشد کیست در تخمدان ها شوند. کیست‌ها و توده‌های تخمدان، یکی از عوامل بسیار موثر در بروز پیچ خوردگی تخمدان هستند. 

روش های درمان پیچ خوردگی تخمدان

جراحی تنها راه درمان پیچ خوردگی تخمدان است. پزشک زنان میتواند یکی از دو جراحی زیر را مناسب تشخیص داده و توصیه کند:

لاپاراسکوپی

در طی این جراحی کوچک و کم تهاجمی، پزشک یک برش در شکم ایجاد می کند و یک لوله نازک که دوربین کوچکی به همراه دارد (لاپاراسکوپ) را از طریق آن وارد شکم میکند. سپس، پیخ خوردگی تخمدان ها و یا لوله فالوپ ها را باز می کند.

لاپاراتومی

یک جراحی باز است که نیاز به بیهوشی و احتمالاً یک شب بستری در بیمارستان دارد. پزشک برشی یزرگ در شکم ایجاد می کند و اندام های دستگاه تناسلی و داخل لگن را  ارزیابی می کند. در صورت امکان، جراح توده های موجود را از بین برده و از بدن خارج می کند. پس از انجام لاپاراتومی، بیمار نیاز به استراحت دارد تا بهبود کامل به دست آید.

اگر پیچ خوردگی تخمدان شدید است و جریان خون از لوله های فالوپ یا تخمدان ها قطع شده است، به احتمال زیاد لازم است تخمدان ها خارج گردند.

در صورتی که شما یا فردی در خانواده شما هر یک از علائم بالا را دارید، باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر انجام جراحی ضرورت داشته باشد، در طول جراحی، پزشک تعیین می کند که آیا اندام های درگیر سالم هستند و می توانند به فعالیت ادامه دهند یا خیر؟! سپس راهنمایی ها و برنامه درمانی لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا