جراحی سرطان تخمدان

برای تشخیص و درمان سرطان تخمدان، در بیشتر مواقع از روش های جراحی استفاده می شود. در پروسه تشخیص سرطان تخمدان هدف این است که میزان گسترش سرطان بررسی شود تا جراح متخصص بتواند تشخیص دهد چه نوع جراحی برای درمان سرطان تخمدان در بیمار موثر تر است.

برنامه درمانی هر بیمار، بستگی به درجه سرطان و وضعیت کلی سلامتی او دارد. با اینحال معمولا جراحی سرطان تخمدان به شکل برداشتن رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ انجام می شود. همچنین، گاهی اوقات لازم است بخش هایی از بافت شکم که درگیر سلول های سرطانی شده اند نیز، تخلیه شوند. 

خوشبختانه در حال حاضر درمان سرطان با درصد موفقیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته انجام می شود. اما طبیعی است که فرد بیمار یا اطرافیان او دچار نگرانی و فشار ذهنی شوند. به همین دلیل، توصیه می شود برای تشخیص دقیق و در پیش گرفتن مناسب ترین شیوه درمانی، به انکولوژیست متخصص زنان که دارای سابقه فعالیت و مهارت بالا در این زمینه است، مراجعه کنید تا بهترین نتیجه با کمترین عوارض جانبی برای شما حاصل شود

جراحی سرطان تخمدان

جراحی سرطان تخمدان چگونه انجام می شود؟

جراحی سرطان تخمدان توسط یک متخصص زنان و انکولوژی انجام می شود. یعنی متخصصی که برای تشخیص، درمان و جراحی سرطان های مربوط به دستگاه تناسلی زنان آموزش دیده و دارای مدارک علمی معتبر است.

برای انجام جراحی سرطان تخمدان، لازم است ابتدا مرحله پیشرفت سرطان مشخص شود. برای این تشخیص، بسته به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک، جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی انجام می شود. نحوه انجام لاپاراتومی و لاپاراسکوپی با هم متفاوت است، اما هر دو برای تشخیص و درمان سرطان تخمدان، کاربرد دارند. معمولا نمونه برداری و تست شیوع سرطان در بافت های اطراف از طریق این روش ها انجام می شود تا در صورت لزوم، پزشک متخصص بتواند جراحی سرطان تخمدان را برنامه ریزی کند.

قبل از جراحی، بیمار در حالت بیهوشی قرار خواهد گرفت. سپس در طی انجام عمل، جراح با توجه به سنجش میزان شیوع و گسترش سلول های سرطانی، تا جایی که امکان دارد، بافت های آلوده را خارج می کند. 

روش های جراحی سرطان تخمدان

جراحی سرطان تخمدان شامل چند روش مختلف است که در ادامه به طور مختصر آن ها را توضیح خواهیم داد.

  • هیسترکتومی جزیی

برای برداشتن بخش بالایی تخمدان انجام می شود.

  • هیسترکتومی کامل

در این روش، رحم و هر دو تخمدان تخلیه می شوند.

  • سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه (salpingo-oophorectomy)

برای تخلیه کامل رحم و لوله های فالوپ انجام می شود.

  • سالپنگو اوفورکتومی یک طرفه

فقط یکی از تخمدان ها و یک لوله فالوپ برداشته می شود.

  • اومنتکتومی (omentectomy)

در صورتی که بافت های شکم که روی معده و روده را پوشانده اند آلوده به سلول های سرطانی شده باشند، بوسیله این جراحی برداشته می شوند.

  • جراحی غدد لنفاوی

سلول های سرطانی در بعضی موارد، درون غدد لنفاوی نیز رشد می کنند. در این موارد، لازم است غدد لنفاوی درگیر شده در لگن و شکم برداشته شوند.

در صورتی که سرطان پیشرفت زیادی داشته باشد، ممکن است جراح مجبور شود قسمت هایی از روده، مثانه و هر قسمتی که سلول های سرطانی به آن سرایت کرده را نیز، خارج نماید. علاوه بر این، در بیشتر اوقات لازم است بیمار بعد از جراحی سرطان تخمدان، شیمی درمانی انجام دهد تا بدن از باقیمانده های سرطان پاکسازی شده و ریسک عود آن نیز کاهش پیدا کند.

دوران نقاهت بعد از جراحی

با توجه به شرایط بیمار و نتیجه عمل، ممکن است بین 3 تا 7 روز نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد تا مراقبت های لازم را دریافت کند. مقداری درد بعد از جراحی سرطان تخمدان طبیعی بوده و معمولا پزشک برای کنترل و تسکین آن، مسکن های خوراکی یا تزریقی برای بیمار تجویز میکند. 

بیمار تا حداقل 6 هفته بعد از جراحی سرطان تخمدان، باید از بلند کردن یا حرکت دادن اجسام سنگین، رابطه جنسی، و ورزش حرفه ای خودداری کند. اما انجام فعالیت های سبک و معمولی روزانه، مانعی ندارد. البته بهتر است برای نکات مراقبتی بعد از جراحی، دقیقا طبق توصیه های جراح خود عمل کنید. زیرا تنها کسی که به شرایط شما و بهترین اقدامات مناسب شما آگاهی دارد، پزشک شما است.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا