درمان فیبروم رحمی با بهترین روش

برای درمان فیبروم رحم همیشه نیازی به اقدام درمانی خاصی نیست. با این حال در مواقعی که وجود فیبروم باعث بروز مشکلات آزار دهنده ای برای بیمار شده است، روش های درمانی متفاوتی می تواند توسط متخصص زنان و زایمان، تجویز شود.

اگر متوجه شده اید فیبروم دارید، اما علائمی ندارید و دچار مشکلاتی مثل خونریزی شدید یا درد نشده اید، احتمالا در وهله اول جراح متخصص زنان به شما توصیه می کند که در فواصل زمانی معین سونوگرافی انجام دهید تا وضعیت فیبروم ها بررسی شود. فیبروم‌ها احتمالاً هر سال تا زمان یائسگی رشد می‌کنند، اما این نشانه‌ای از نیاز به درمان نیست، مگر اینکه این تغییر با علائم شدید و آزاردهنده همراه باشد.

درمان فیبروم رحم

روش های درمان فیبروم رحم

موارد زیر گزینه های درمانی فیبروم ها هستند:

درمان فیبروم رحم با دارو

داروهای موجود برای درمان فیبروم رحم  می توانند به طور موقت علائم را بهبود بخشند، اما باعث از بین رفتن فیبروم ها نمی شوند. برای زنانی که خونریزی شدید دارند، قبل از انجام عمل جراحی، ممکن است پزشک دارو درمانی را ترجیح دهد. در حال حاضر برای درمان فیبروم هایی که بسیار بزرگ هستند و علائم شدیدی را بوجود آورده اند، هیچ داروی موثری وجود ندارد. 

قرص های ضد بارداری و داروهای پروژسترون

برای بیمارانی که به دلیل وجود فیبروم دچار قاعدگی های نامنظم یا بسیار سنگین هستند، اغلب داروهای هورمونی برای کاهش خونریزی و تنظیم چرخه قاعدگی تجویز می شود. لازم به ذکر است که این داروها تاثیری روی کوچک یا بزرگ شدن فیبروم ها ندارند.

اگر مصرف این داروها بعد از سه ماه، باعث بهبود خونریزی شدید شما نشود، باید با پزشک خود مشورت کنید. 

زنان بالای 35 سال سیگاری نباید از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنند.

میومکتومی

میومکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن فیبروم ها با حفظ رحم است. برای زنانی که علائم فیبروم رحم دارند و می خواهند در آینده بچه دار شوند، میومکتومی بهترین گزینه درمانی است.

اگرچه میومکتومی برای درمان فیبروم رحم بسیار موثر است، اما فیبروم ها می توانند دوباره رشد کنند. هر چه جوانتر باشید و فیبروم های بیشتری در زمان میومکتومی داشته باشید، احتمال اینکه در آینده دوباره به فیبروم مبتلا شوید بیشتر می شود. زنانی که در آستانه یائسگی قرار دارند، کمترین احتمال را دارند که پس از میومکتومی دچار مشکل عود فیبروم شوند.

میومکتومی را می توان به روش های مختلف انجام داد. بسته به اندازه، تعداد و محل فیبروم های بیمار، ممکن است واجد شرایط میومکتومی شکمی، میومکتومی لاپاراسکوپی یا میومکتومی هیستروسکوپی باشید

  • میومکتومی شکمی

در طی این عمل، یک برش از طریق پوست در قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود (بالای دستگاه تناسلی). فیبروم ها از دیواره رحم برداشته و عضله رحم با استفاده از چندین لایه بخیه به هم دوخته می شود. این روش درمان فیبروم رحم با بیهوشی انجام می شود. معمولا بیماران بعد از انجام آن نیاز به یک تا دو شب بستری در بیمارستان و چهار تا شش هفته استراحت مطلق در خانه دارند.

  • میومکتومی لاپاراسکوپیک 

چهار برش یک سانتی‌متری در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود. یکی در ناف، یکی زیر خط شکم و بالای ناحیه تناسلی و دیگری در نزدیکی هر سمت لگن. حفره شکم با گاز دی اکسید کربن پر میشود. یک تلسکوپ نازک و روشن از طریق یکی از برش ها وارد ششکم شده تا پزشک بتواند تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم را ببیند. برای برداشتن فیبروم ها از ابزارهای بلندی که از طریق برش های دیگر وارد می شوند استفاده خواهد شد. سپس عضله رحم دوباره به هم دوخته می شود، گاز آزاد می شود و برش های پوست بخیه خواهند شد. بهبودی این روش، کوتاه‌تر از میومکتومی شکمی است. به طور معمول، زنان یک شب را در بیمارستان می‌گذرانند و دو تا چهار هفته را در خانه به استراحت نیاز دارند.

  • میومکتومی هیستروسکوپی

 فقط زنان مبتلا به فیبروم زیر مخاطی – فیبروم هایی که از دیواره رحم به داخل حفره رحم منبسط می شوند – واجد شرایط این نوع میومکتومی هستند. فیبروم های واقع در دیواره رحم را نمی توان با این روش برداشت. 

میومکتومی با روش هیستروسکوپی یک عمل سرپایی است و ممکن است پس از چند ساعت ماندن در اتاق ریکاوری، امکان ترخیص بیمار وجود داشته باشد. معمولا در طول چند روز تا یک هفته، بیمار بهبود پیدا خواهد کرد.

هیسترکتومی

هیسترکتومی یک روش جراحی بزرگ است که در آن رحم برداشته می شود. بسیاری از زنان هیسترکتومی را برای رفع قطعی علائم فیبروم خود ترجیح می دهند. پس از هیسترکتومی، خونریزی قاعدگی متوقف می شود، فشار لگن کاهش می یابد، تکرر ادرار بهبود می یابد و فیبروم های جدید نمی توانند رشد کنند. همچنین پس از هیسترکتومی، دیگر امکان باردار شدن وجود ندارد.

در طول هیسترکتومی لزوماً تخمدان ها برداشته نمی شوند. به طور کلی، اگر بیمار در دوران یائسگی یا نزدیک به یائسگی باشد، تخمدان‌ها نیز ممکن است برداشته شوند. این کار به منظور از بین بردن احتمال ابتلا به سرطان تخمدان انجام می شود. برداشتن تخمدان ها در زنانی که هنوز یائسه نشده اند، می تواند باعث گرگرفتگی، خشکی واژن و سایر علائم مربوط به یائسگی شود. انجام عمل هیسترکتومی نیاز به مشاوره مفصل با جراح متخصص زنان و زایمان دارد زیرا جراحی بزرگی است. 

چندین روش جراحی هیسترکتومی وجود دارد: هیسترکتومی واژینال، هیسترکتومی شکمی و هیسترکتومی لاپاروسکوپی. انتخاب روش به اندازه رحم و چندین عامل دیگر بستگی دارد

بهترین روش درمان فیبروم رحم

از بین تمامی روش های مطرح شده برای درمان فیبروم رحم، نمی توانیم تعیین کنیم کدام روش بهترین است. زیرا هر بیمار از نظر اندازه و تعداد فیبروم، شرایط کلی سلامتی، سن و … با دیگری متفاوت است و بنابراین، بهترین روش درمان فیبروم رحم برای هر بیمار طبق بررسی وضعیت او تشخیص داده می شود.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا