سرطان ولو چیست و چه نشانه هایی دارد؟

سرطان وُلو نوعی سرطان است که در سطح خارجی دستگاه تناسلی زنان ایجاد می شود. ولو ناحیه ای از آلت تناسلی است که مجرای ادرار و واژن را احاطه کرده است و شامل کلیتوریس و لابیاها خارجی و داخلی می شود.

سرطان ولو معمولاً به صورت توده، تکثیر و رشد غیر طبیعی سلولی در لبه های واژن و زخم روی ناحیه تناسلی ایجاد می شود که اغلب باعث خارش و تغییرات پوستی دیگر می گردد. اگرچه ممکن است این بیماری در هر سنی رخ دهد، اما به طور معمول در بین افراد مسن بالای 60 شایع تر است.

درمان سرطان ولو معمولا شامل جراحی برای برداشتن بافت سرطان و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن است. گاهی اوقات جراحی سرطان ولو نیاز به برداشتن کل دستگاه تناسلی دارد. هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، روش درمان آن ساده تر و نتیجه بخش تر خواهد بود.

سرطان ولو چیست و چه نشانه هایی دارد

سرطان ولو چه علائمی دارد؟

اولین نشانه های قابل توجه سرطان ولو معمولاً تغییرات پوستی در لب های بیرونی (لب های بزرگ) یا لب های داخلی (لابیا مینور) است. اما علائم سرطان می تواند در هر جایی از ناحیه تناسلی ظاهر شود.

علائم و نشانه های سرطان ولو شامل موارد زیر است:

• خارشی که از بین نمی رود
  • درد و حساسیت
  • خونریزی غیر از قاعدگی
  • تغییرات پوستی، مانند تغییر رنگ یا ضخیم شدن قسمت هایی از پوست
  • توده، برآمدگی های زگیل مانند یا زخم باز

علت ابتلا به سرطان ولو

با سرطان ولو، سلول ها شروع به تکثیر خارج از کنترل می کنند. بدون درمان، این سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند.

شایع ترین نوع سرطان ولو، کارسینوم سلول سنگفرشی ولو، در ارتباط با یکی از این دو بیماری ایجاد می شود:

• عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): یک عفونت شایع مقاربتی (STI) که از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. برخی از انواع HPV خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان رکتوم و سرطان ولو را افزایش می دهند.
  • لیکن اسکلروزوس: یک بیماری پوستی مزمن (مادام العمر). لیکن اسکلروزوس باعث التهاب و سایر علائم مانند تغییرات پوستی و خارش در ناحیه تناسلی می شود.

عواملی که خطر سرطان ولو را افزایش میدهند!

عوامل خطر سرطان ولو عبارتند از:

• سن: احتمال ابتلا به سرطان ولو با افزایش سن، بالاتر خواهد رفت.
  • قرار گرفتن در معرض HPV: همه گونه های HPV باعث سرطان نمی شوند، اما برخی از آنها می توانند منجر به تغییرات سلولی شوند که در نهایت به سرطان ولو تبدیل می شوند.
  • شرایط پوستی در ناحیه تناسلی: رشدهای مرتبط با لیکن اسکلروزوس ممکن است به سرطان ولو تبدیل شود.
  • نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو: VIN یک بیماری پیش سرطانی است که در صورت عدم درمان می تواند به سرطان ولو تبدیل شود.
  • عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شرایطی مانند HIV می تواند مبارزه با سرطان را برای بدن دشوارتر کند.
  • سیگار کشیدن: سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان ولو را افزایش می دهد.

سرطان ولو چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص انکولوژیست زنان در ویزیت با بیمار، در مورد سابقه پزشکی، سبک زندگی و عوامل خطر و علائم احتمالی بیمارسوال خواهد کرد. تشخیص قطعی و نهایی سرطان ولو اغلب شامل آزمایش های متعدد است. این آزمایش ها عبارت اند از:

• معاینه لگن: پزشک به صورت فیزیکی ناحیه تناسلی و تغییرات غیرعادی پوست را بررسی می کند. در این معاینات بالینی داخل واژن و رکتوم نیز لمس و معاینه خواهند شد. ممکن است پزشک برای بررسی دقیق تر از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن استفاده کند تا بتواند ناهنجاری ها را به درستی ببیند.
  • تست پاپ اسمیر: در تست پاپ اسمیر سلول هایی از قسمت واژن و دهانه رحم برداشته شده و جهت تشخیص وجود سلول های سرطانی مورد آزمایش قرار میگیرند. علاوه بر این نمونه های برداشته شده از لحاظ آلوده بودن به عفونت HPV نیز مطالعه می شوند.
  • کولپوسکوپی: پزشک شما ممکن است از ابزاری به نام کولپوسکوپ برای مشاهده ولو، واژن و دهانه رحم (محلی بین واژن و رحم) با جزئیات بیشتر استفاده کند.
  • بیوپسی: در مواردی نیز ممکن است نمونه ای از بافت غیر طبیعی را برای آزمایش سلول های سرطانی بردارند. بیوپسی تنها راه برای اطمینان از ابتلا به سرطان ولو است.

سرطان ولو (فرج) چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان ولو به عواملی مانند سلامت عمومی، مرحله سرطان و اینکه آیا سرطان به تازگی تشخیص داده شده یا دوباره عود کرده است، بستگی دارد. جراح و متخصص انکولوژیست زنان می تواند توضیح دهد که چه  برنامه درمانی برای شما مناسب تر و نتیجه بخش تر خواهد بود.

در حال حاضر برای درمان سرطان ولو می توان از روش های زیر بهره برد:

• جراحی: رایج ترین درمان سرطان ولو است. هدف از بین بردن تمام سلول های سرطانی، ضمن  حفظ عملکرد جنسی بیمار است.
  • رادیوتراپی
  • شیمی درمانی

آیا می توان از سرطان ولو جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، تزریق واکسن HPV جهت  جلوگیری از آلوده شدن به عفونت های ویروسی است. همچنین، تمامی زنان برای مراقبت و حفظ سلامتی خود لازم است خود حداقل سالیانه معاینات منظم و تست های غربالگری را انجام دهند تا در صورت ابتلا به بیماری های خطرناک، هرچه زودتر در روند درمان قرار بگیرند.

و در اخر، در صورت بروز هرگونه علائم  فوراً به پزشک مراجعه کنید.