مراقبت های بعد از هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم

بعد از هیسترکتومی، معمولا بیمار بیشتر یک یا دو شب، نیازی به ماندن در بیمارستان ندارد. بنابراین مهم ترین بخش مراقبت های بعد از هیسترکتومی در منزل و توسط خود بیمار، با کمک یک مراقبت صورت خواهد گرفت. آگاهی داشتن از نکات مراقبتی بعد از هیسترکتومی و رعایت آنها، تاثیر بسزایی در بهبود آسان و زودتر بیمار دارد و در نتیجه در مدت کوتاه تری می توانید به روال عادی زندگی خود بازگردید.

پس از هیسترکتومی، مدت زمان بهبودی کوتاهی در بیمارستان خواهید داشت. زمان بهبودی شما در خانه – قبل از اینکه بتوانید به تمام فعالیت های معمولی خود بازگردید – بسته به روشی که انجام داده اید متفاوت است

مراقبت های مهم بعد از عمل هیسترکتومی

پروتکل‌ها نکات مراقبتی دقیق و جدیدی که برای بعد از هیسترکتومی ارائه شده اند، عوارض بعد از عمل را به شکل بسیار مفید و موثری کاهش داده‌اند. اما همه انواع هیسترکتومی، جراحی‌های جدی و حساسی هستند که بهبودی کامل آن ها احتمالا چندین هفته طول می کشد. مراقبت های بعد از هیسترکتومی که در طول دوران بهبودی کمک زیادی به شما میکنند، موارد زیر هستند:

• داشتن استراحت کافی

استراحت کافی، لزوما به این معنی نیست که تمام روز خود را در حالت خوابیده و درازکش باشید. پس از هیسترکتومی، توصیه می شود تحرک ملایم و آهسته و یا پیاده روی سبک داشته باشید. این فعالیت ها به جلوگیری از لخته شدن خون کمک میکند.

• اجسام سنگین بلند نکنید

محل زخم های شما -چه داخلی و چه خارجی- نیاز به زمان دارند تا به طور کامل بهبود یابند. بنابراین از وارد کردن فشار اضافی، مثل انجام کارهای خانه، بلند کردن اجسام و وسیله های سنگین و بغل گرفتن کودکان خودداری کنید.

• جلوگیری از عفونت زخم ها

جراح شما قبل از عمل حتما دستورالعمل های بهداشتی لازم برای جلوگیری از عفونت زخم های هیسترکتومی را برای شما توضیح خواهد داد. از توصیه های مهم در این راستا، اجتناب از ورود به استخر، سونا و جکوزی و آب های آزاد است.

• رابطه جنسی بعد از هیسرکتومی

تا زمانی که تایید پزشک خود را نگرفته اید (معمولاً حدود شش هفته پس از جراحی) از رابطه جنسی خودداری کنید. آسیب فیزیکی می تواند هم در داخل و هم از خارج رخ دهد و همچنین حساسیت شما را به عفونت افزایش می دهد.

• هورمون های خود را کنترل کنید.

به خصوص اگر هیسترکتومی شما نیاز به برداشتن تخمدان ها داشته باشد و باعث یائسگی زودتر از موعد شود، تنظیم و متعادل نگه داشتن سطح هورمون ها بسیار حائز اهمیت است.

• تغذیه سالم و آب کافی

برای کمک به کاهش یبوست بعد از هیسترکتومی، فیبر و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگرچه ممکن است بعد از هیسترکتومی مشکلات مثانه و دفع ادرار یا ضعف کف لگن، بوجود آید اما معمولا بعد از گذشت مدتی، هیسترکتومی منجر به بهبود عملکرد این ارگان ها می شود. شما می توانید با همراهی و انجام دستورات پزشک خود، این مسیر را به راحتی طی کنید.

مراقبت بعد از عمل هیسترکتومی در طولانی مدت

هیسترکتومی یک جراحی رایج و به طور کلی ایمن بوده که شامل برداشتن رحم بانوان است. این جراحی مزایای بالقوه زیادی دارد (به عنوان مثال، تسکین علائمی مانند درد یا خونریزی های شدید و سنگین)

ممکن است پس از هیسترکتومی نیز تغییرات طولانی مدت مختلفی را تجربه کنید. اینها می تواند شامل علائم یائسگی (اگر تخمدان های شما نیز برداشته شده باشد) و تغییرات در خلق و خو یا میل جنسی باشد. در موارد نادری نیز ممکن است به دلیل شرایط بیمار و مشکلات احتمالی بعد از جراحی برداشتن رحم، نیاز به انجام جراحی های دیگری باشد.

به همین سبب، بسیار مهم است که پس از هیسترکتومی، برای مراقبت های منظم زنان و اقدامات پیشگیرانه از هرگونه عوارض یا خطر جانبی، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. بسته به نوع هیسترکتومی و دلیل انجام آن، ممکن است همچنان به معاینه لگن و غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز داشته باشید.

تغییرات سبک زندگی بعد از هیسترکتومی

برای اینکه زندگی خود را بعد از هیسترکتومی با همان کیفیت سابق پیش ببرید، ممکن است نیاز به انجام چند اصلاح در سبک زندگی خود داشته باشید.

نشانه های یائسگی بعد از هیسترکتومی

اگر قبل از هیسترکتومی به طور طبیعی یائسگی را سپری نکرده‌اید و تخمدان‌های شما در هنگام هیسترکتومی برداشته شده اند، یائسگی بعد از عمل را در پیش دارید. در نتیجه دیگر پریود نشده و علائم یائسگی را تجربه خواهید کرد

به دلیل از دست دادن تولید استروژن از تخمدان ها، شما در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن تراکم استخوان و ابتلا به پوکی استخوان خواهید بود. این یعنی؛ باید بیشتر از قبل مراقبت شکستگی های استخوان باشید و بیشتر از قبل دقت کنید.

شما همچنین در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید که همه زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای کاهش علائم یائسگی جراحی و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، پزشک شما ممکن است هورمون درمانی را برای شما مناسب و لازم تشخیص دهد.

مراقبت های روحی و عاطفی

زنانی که تحت عمل هیسترکتومی قرار گرفته اند (صرف نظر از اینکه تخمدان هایشان برداشته شده باشد یا خیر) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستند.

علاوه بر افسردگی، برخی از زنان ممکن است بخاطر از دست دادن قابلیت باروری خود غمگین باشند. این احساس از دست دادن، طبیعی بوده و نباید آن را بی اهمیت دانست؛ مخصوصا اگر شدید است. اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، مانند احساس غم و اندوه در بیشتر روزها ویا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. شاید کنترل این حالت های روحی و عاطفی در شما، نیاز به اقدامات یا مصرف داروهای خاصی داشته باشد.

رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

تحقیقات نشان می دهد که میل جنسی زنان بعد از هیسترکتومی در واقع یا فرقی نمیکند یا در بعضی موارد، بهتر می شود. این امر شاید به دلیل کاهش علائمی مانند درد یا خونریزی باشد. با این حال، تجربه هر بیمار با دیگری متفاوت است، و برخی از زنان بعد از جراحی متوجه کاهش میل جنسی می شوند.

مهم ترین توصیه به عزیزانی که عمل هیسترکتومی را انجام میدهند، این است که در صورتیکه در هرجای زندگی خود بعد از عمل، که تغییراتی محسوس و چشمگیر را تجربه می کنید، درباره آن ها با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

به طول کلی اکثر زنان از هیسترکتومی خود رضایت داشته و بعد از آن عملکرد خوبی دارند. بهترین جراح متخصص زنان، پزشکی است که با تجویز به جا و درست عمل هیسترکتومی، از زندگی بیماران خود محافظت کرده و با انجام حرفه ای عمل هیسترکتومی، عوارض و خطرات مربوط به آن را به حداقل میرساند. دکتر الهام صفاریه، جراح و متخصص انکولوژیست زنان، سابقه ای درخشان در درمان های موفقیت آمیز سرطان های زنان و جراحی های مربوطه دارند که می توانید برای دریافت مشورت در خصوص تمام دغدغه های خود راجع به عمل برداشتن رحم و درمان های سرطان زنان، به مطب ایشان واقع در استان سمنان مراجعه فرمایید.