دکتر الهام صفاریه
Search
Close this search box.

آیا هیسترکتومی بر رابطه جنسی و زناشویی تاثیر دارد؟

بسیاری از افرادی که جراحی هیسترکتومی و برداشتن رحم را انجام میدهند و یا آن را در پیش دارند، نگران تاثیر هیسترکتومی بر رابطه جنسی و زناشویی خود هستند. این سوال بسیار طبیعی بوده زیرا روابط جنسی و زناشویی بخش حائز اهمیتی از زندگی هستند. 

طبق نظر متخصصین زنان و زایمان، یکی از پررنگ ترین نگرانی های زنان از انجام هیسترکتومی، تحت تاثیر قرار گرفتن و از دست دادن میل و لذت جنسی است؛ اما جایی برای این نگرانی وجود ندارد. تحریک جنسی و امکان برقراری رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی همچنان وجود دارد.

برای آگاهی هرچه بیشتر و برطرف نمودن هرگونه نگرانی در این باره، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تمامی مطالب برگرفته از منابع معتبر و به روز علمی هستند که با نظارت دکتر الهام صفاریه، جراح و متخصص انکولوژیست زنان، ترجمه و تنظیم شده است.

تاثیر جراحی هیسترکتومی بر رابطه جنسی

اثرات هیسترکتومی بر میل و رابطه جنسی، بستگی به این دارد که چه اعصاب و اعضایی در طول عمل قطع یا برداشته می شوند. مهم است که افرادی که هیسترکتومی انجام می دهند در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی آگاه باشند و آنچه که می توانند برای پاسخگویی به نیازهای خود انجام دهند را به درستی بدانند.

هیسترکتومی یک جراحی سنگین است. حتی با یک هیسترکتومی کم تهاجمی، شما همچنان باید چندین هفته را برای بهبود کامل صبر کنید. اگر هیسترکتومی شکمی انجام دهید، بهبودی حداقل شش تا هشت هفته طول خواهد کشید. 

در کوتاه مدت، باید از دخول و فعالیت جنسی خودداری کنید تا اندام ها و برش ها بتوانند ترمیم شده و بهبود یابند. ممکن است در روزهای اول پس از جراحی درد و خونریزی داشته باشید. اثرات طولانی مدت اغلب به نوع هیسترکتومی شما بستگی دارد. بسته به اینکه کدام اندام برداشته شود، عوارض جانبی مختلفی ممکن است رخ دهند.  رحم می تواند در حین رابطه جنسی حساس و تحریک پذیر باشد، بنابراین برداشتن آن ممکن است باعث کاهش یا تغییر حس تحریک پذیری پیش از رابطه جنسی یا در حین آن شود. این بدان معنا نیست که شما  دیگر نمیتوانید از رابطه جنسی لذت ببرید یا به ارگاسم برسید؛ بلکه می توانید شکل های دیگری از برانگیختگی جنسی را امتحان کنید و ببینید که باز هم می توانید ارگاسم را تجربه کنید. فقط لازم است کمی تغییر در سبک رابطه خود ایجاد کنید.

تاثیر ناشی از جراحی هیسترکتومی کامل(شامل برداشتن دهانه رحم)

دهانه رحم به لمس حساس است. فشار ناشی از آلت تناسلی یا انگشت ممکن است احساس خوبی داشته باشد. به همین ترتیب، رحم و دهانه رحم در طول ارگاسم منقبض می شوند. این اتفاق، به تجربه احساسات لذت بخش در طول رابطه جنسی کمک می کند. برداشتن کل رحم، از جمله دهانه رحم، ممکن است کیفیت یا شدت ارگاسم را تغییر دهد، اما به طور دائم از آن جلوگیری نمی کند.

تاثیر برداشتن تخمدان ها در رابطه جنسی

تخمدان ها تستوسترون و استروژن تولید می کنند. این هورمون ها بخشی جدایی ناپذیر از میل جنسی هستند. همچنین با ترشح لوبریکانت طبیعی، به نرم و روان شدن بافت های واژن کمک میکنند. اگر تخمدان‌های شما به عنوان بخشی از هیسترکتومی برداشته شوند، احتمالاً عوارض جانبی طولانی‌ مدتی را تجربه خواهید کرد

این عوارض جانبی شامل گرگرفتگی و تعریق شبانه است. برداشتن تخمدان ها همچنین ممکن است باعث کاهش میل جنسی و خشکی واژن شود. پزشک می‌تواند بلافاصله پس از جراحی، درمان هورمونی را برای کاهش این علائم تجویز کند. همچنین می توانید از روان کننده های بر پایه آب (لوبریکانت) برای کاهش خشکی و راحت تر کردن دخول استفاده کنید.

تاثیر هیسترکتومی بر میل جنسی

برداشتن تخمدان ها در هیسترکتومی،  می‌تواند بر هورمون‌های بدن زنان تأثیر بگذارد و باعث شود که تمایل و علاقه کمتری به رابطه جنسی داشته باشند. تغییر در هورمون ها همچنین می تواند باعث خشکی واژن شود که احتمالا درد در هنگام رابطه جنسی را به همراه دارد. استفاده از لوبریکانت ها ( روان کننده های بر پایه آب) قرار گرفتن در وضعیت ها پوزیشن های مختلف جنسی می تواند به راحت تر شدن رابطه جنسی کمک کند.  اگر درد هنگام رابطه جنسی  کمتر نشود و همچنان ادامه داشته باشد، لازم است حتما به جراح خود مراجعه کنید. 

اگر تمایلات جنسی در شما بعد از هیسترکتومی  تغییر کرد، با شریک زندگی خود درباره آن صحبت کنید تا بتوانید راه حلی مناسب برای ادامه رابطه جنسی خود پیدا کنید.

آیا بعد از هیسترکتومی ارگاسم اتفاق می افتد؟

بعد از هیسترکتومی همچنان می توانید به ارگاسم برسید. برای بسیاری از افرادی که واژن دارند، هیسترکتومی باعث از بین رفتن ارگاسم در طول فعالیت های جنسی نخواهد شد. در واقع، چیزی قرار نیست تغییر کند.

با این حال، اگر بخشی از آناتومی شما که قبل از هیسترکتومی، بیشترین حساسیت را به تحریک داشته، (مانند دهانه رحم، یا اعصاب متصل به بافت یا اندام) در طول جراحی برداشته یا قطع شود، ممکن است تاثیراتی هرچند جزیی، بر ارگاسم و اوج لذت جنسی شما داشته باشد.

البته در جراحی هیسترکتومی اعصاب حساس و تحریک پذیر واژن و ناحیه کلیتوریس، درگیر نمی شوند. به همین دلیل اگر قبل از هیسترکتومی تماس و ل مس این نواحی برای شما لذت بخش بوده، بعد از جراحی هیسترکتومی نیز به همان شکل خواهد بود.

ممکن است تاثیر هیسترکتومی بر رابطه جنسی شما به این شکل باشد که اگر از لمس و دخول به دهانه رحم لذت می برید، اما دهانه رحم شما برداشته شده است، اکنون از تحریک ناحیه کلیتورال لذت ببرید.

به همین ترتیب، احساس واژن ممکن است به دلیل اعصابی که در طول جراحی قطع شده اند کاهش یابد؛ اما سایر انواع تحریک پذیری، به همان اندازه قدرتمند و کاربردی  بوده و هنوز می توانند منجر به ارگاسم شوند.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا