آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می شود؟

به جرات می توان گفت بیشتر زنان حداقل یکبار در زندگی خود کیست تخمدان را تجربه کرده اند. در نتیجه سوالات زیادی درباره این عارضه ی شایع در ذهن آنان وجود دارد. یکی از پرتکرارترین این سوالات این است که: آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می شود؟

در این مقاله در مورد ارتباط ناباروری و کیست تخمدان توضیحات کارآمد و دقیقی را ارائه داده ایم. با ما همراه باشید…

تاثیر کیست تخمدان در ناباروری زنان
کیست تخمدان با توجه به نوع، ابعاد و محل شکل گیری، باعث بروز مشکلات متفاوتی در زنان می شود.

تاثیر کیست تخمدان بر باروری

کیست تخمدان، انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع، اندازه و محل تشکیل آن، تبعات و مشکلات متفاوتی را برای بانوان بوجود می آورد. 

بعضی از بانوان با وجود داشتن کیست تخمدان، هیچ گونه نشانه ای را مشاهده نکرده و حتی بارداری موفق و بی خطری را نیز تجربه می کنند. بنابراین شناسایی نوع کیست تخمدان و شرایط بالینی بیمار برای پاسخ به سوال درباره ی تاثیر کیست تخمدان بر باروری، اهمیت و ضرورت دارد.

پیدا شدن کیست ها، معمولا در سنین باروری زنان شایع است؛ که خوشبختانه در بسیاری از موارد تاثیری بر باروری نداشته و آن را دچار اختلال نمی کند. این کیست ها خوش خیم هستند و می توان گفت که در صورت تلفیق با عوامل تاثیرگذار دیگر مثل، سن یا ابتلا به برخی بیماری ها ممکن است روی بارداری و باروری اثرگذار باشد.

همچنین اگر کیست تخمدان در زمینه بیماری‌هایی مانند آندومتریوز یا تخمدان پلی کیستیک ایجاد شده باشد، اثرگذاری آن بر باروری بیشتر است و گاهی بارداری را با تاخیر مواجه می‌کند. در شرایطی که کیست پاره شود، بسته به نوع و بزرگی آن ممکن است علائمی جدی برای فرد ایجاد کند. لذا خانم‌ها در هر سنی باید به‌طور منظم توسط متخصص زنان معاینه شوند تا مشکلات تخمدان آن‌ها در اسرع وقت مورد شناسایی و درمان قرار گیرد.

کیست تخمدان ممکن است هیچ مانعی برای باروری ایجاد کند؛ اما در صورت اثرگذاری بر بارداری باعث مشکلات مختلفی می‌شود. وجود کیست تخمدان اختلالاتی را ایجاد می‌کند که بر باروری اثر منفی می‌گذارند؛ از جمله:

  • تاخیر در زمان شروع سیکل قاعدگی
  • کاهش شانس بارداری در صورت وجود اندومتریوز
  • پیچ‌خوردگی تخمدان (به عنوان یک وضعیت اورژانسی و نیازمند جراحی) به علت بزرگی کیست

آیا عمل کیست باعث ناباروری می‌شود؟

انجام عمل جراحی برای کیست تخمدان می‌تواند تغییراتی را در قدرت باروری زنان ایجاد کند، اما لزوماً منجر به ناباروری نمی‌شود. در واقع بسیاری از کیست‌ها نظیر کیست عملکردی تخمدان نیاز به عمل ندارند و به دلیل درمان خودبه‌خود، مشکلی در بارداری ایجاد نمی‌کنند.

سایر کیست‌های موسوم به کیست پاتولوژیک که حاوی پوست و مو و دندان (کیست درموئید) یا مایع آبکی و مخاطی (سیست آدنوما) هستند، ممکن است به تشخیص پزشک نیازمند جراحی باشند. در موارد نادر و در صورت ضخامت و سرطانی بودن کیست، تخمدان مربوطه نیز همراه با آن خارج می‌شود که قدرت باروری همچنان با وجود تخمدان دیگر حفظ می‌گردد.

حتی در صورت خارج‌سازی هر دو تخمدان و سالم ماندن رحم، می‌توان با تکنیک‌های نظیر تخمک اهدایی یا جنین اهدایی، شانس فرزندآوری را حفظ نمود.

کدام کیست تخمدان برای بارداری خطرناک نیست؟

برخی از کیست‌های تخمدان هیچ‌گونه خطری برای بارداری ندارند یا با وجود اثرگذاری، به راحتی درمان و تخلیه می‌شوند. از جمله این کیسه‌ها باید به کیست عملکردی یا فانکشنال، کیستادنوماس و کیست درموئید اشاره کرد

کدام کیست تخمدان باعث ناباروری می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین کیست هایی که باعث مشکلات باروری و نازایی می‌شود کیست شکلاتی یا کیست آندومتریوز می‌باشد. آندومتریوما با ایجاد چسبندگی‌های شدید و جلوگیری از تماس یا لقاح تخمک و اسپرم، باروری را با مشکل مواجه می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان از روش‌های کمک ‌باروری و لقاح آزمایشگاهی نظیر آی وی اف (IVF) کمک گرفت.

علاوه بر این، کیست‌های حاصل از سندرم تخمدان پلی کیستیک با ایجاد عوارضی همچون پریودهای نامنظم و برهم‌ خوردن تعادل هورمون‌ها فرایند تخمک‌گذاری را مختل می‌کنند. اختلال در فرایند تخمک‌گذاری که در اثر این کیست‌های کوچک و متعدد به وجود می‌آید، باعث بروز مشکلات جدی در باروری زنان می‌شود.

سایر کیست‌های تخمدان نیز در صورت عدم درمان و گسترش یافتن طی گذر زمان، می‌توانند ضمن بروز علائمی همچون درد و نفخ موجب ناباروری شوند. اگرچه احتمال نازایی دائمی و قطعی با کیست تخمدان کم است؛ اما با توجه به اهمیت موضوع می‌بایست معاینات دوره‌ای جدی گرفته شود.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا