دکتر الهام صفاریه
Search
Close this search box.

بی اختیاری ادرار در زنان جوان

بی اختیاری ادرار در زنان جوان یکی از مشکلات شایعی به حساب می‌آید که زندگی بانوان زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. زنان در اثر اتفاقاتی مانند زایمان‌های مکرر طبیعی یا عفونت‌های ادراری ممکن است بی اختیاری ادرار را تجربه کنند؛ که این اختلال می‌تواند عوارض و عواقب زیادی برای آنان داشته باشد. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بی اختیاری ادرار چه انواعی دارد و گزینه‌های درمانی آن چیست؟ در ادامه به توضیح کامل این موارد خواهیم پرداخت.

علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان

انواع بی اختیاری ادرار در زنان جوان

بی اختیاری ادرار در زنان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و به یک نوع محدود نمی‌شود. این اختلال هم ریشه جسمانی و هم ریشه عصبی دارد که در ادامه به شرح انواع آن خواهیم پرداخت:

بی اختیاری ادراری اورژانسی

در افرادی که به این نوع بی اختیاری ادرار (که به نام مثانه بیش فعال نیز شناخته می‌شود)، مبتلا هستند نیاز فوری و غیر قابل کنترل برای تخلیه ادرار وجود دارد. ممکن است نتوانید خود را کنترل کنید و حتی در مسیر رفتن به دستشویی مثانه شما خود به خود تخلیه شود. بیرون رفتن در سرما، باز کردن قفل درب هنگام رسیدن به خانه و شستن دست‌ها می‌تواند از محرک‌های این نوع بی اختیاری ادرار باشند. بسیاری از افرادی که این مشکل را دارند، مجبورند در طول روز یا نیمه شب بیشتر از سایر افراد به دستشویی بروند.

بی اختیاری ادرار اورژانسی می‌تواند به دلیل آسیب به اعصابی که رفلکس‌های طبیعی مثانه را کنترل می‌کنند اتفاق بیوفتد. سکته مغزی و بیماری‌های عصبی می‌توانند باعث بدتر شدن این اختلال و شرایط ناشی از آن شوند.

بی اختیاری ادرار استرسی و عصبی

این نوع بی اختیاری زمانی رخ می‌دهد که بافت و ماهیچه‌های مجاری ادراری زمانی که فرد دچار استرس است به خوبی منقبض نمی‌شوند و باعث ایجاد بی اختیاری می‌شوند. هنگامی که تکیه گاه مجاری ادرار ضعیف می‌شود یا به خوبی بسته نمی‌شود، هر گونه افزایش فشار به این ناحیه می‌تواند منجر به بی اختیاری ادرار در زنان شود.

فعالیت‌هایی مانند عطسه و سرفه همگی باعث بی اختیاری ادرار استرسی می‌شوند. این نوع بی اختیاری در افرادی که اضافه وزن دارند یا زایمان طبیعی کرده اند، بسیار شایع است.

بی اختیاری ادرار از نوع سرریز شدن مثانه

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مثانه به طور کامل تخلیه نشده باشد و وقتی دوباره پر می‌شود، سرریز می‌کند و منجر به بی اختیاری ادرار در زنان جوان می‌شود. علت این نوع بی اختیاری می‌تواند انسداد مجاری ادرار در اثر برخی جراحی‌های لگنی یا ناشی از ضعف عضلات مثانه باشد.

بی اختیاری ادرار مختلط

اگر فرد به طور همزمان بی اختیاری استرسی و اورژانسی را تجربه کند، این مشکل برای او پیش می‌آید. این نوع بی اختلالی معمولا شدیدتر از بقیه است و درمان سخت‌تری نیز دارد.

بی اختیاری ادرار در زنان چه علتی دارد؟

وقتی که با بی اختیاری مواجه می‌شوید، ممکن است ندانید که علت دقیق آن چیست و چه کاری باید برای آن انجام دهید. به همین علت علل ایجاد بی اختیاری ادرار در زنان را بررسی می‌کنیم:

·        ضعیف شدن مثانه: اگر چه برخی افراد تصور می‌کنند این مشکل فقط مربوط به زنان در سنین بالا است، اما افراد جوان‌تر هم می‌توانند درگیر آن شوند. زایمان طبیعی یکی از علت‌های آن است که می‌تواند به مثانه فشار بیاورد.

·        شرایط عصبی: عضلات مثانه توسط سیگنال‌های عصبی فعالیت می‌کنند. اگر دارای استرس بیش از حد باشید، روی عملکرد مثانه تاثیر می‌گذارد. افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند وسواس یا اسکلروز هستند، بیشتر بی اختیاری ادرار در زنان جوان را تجربه می‌کنند.

·        عفونت‌های ادراری: عفونت‌های ادراری یا UTI  می‌توانند ناشی از نفوذ باکتری‌های کلامیدیا و مایکوپلاسما به دستگاه ادراری ایجاد شوند. در اثر عفونت‌های ادراری ممکن است سیستیت باکتریایی به وجود بیاید که منجر به بی اختیاری شدید خواهد شد.

·        داروها و رژیم غذایی: برخی از مواد خوراکی مانند فلفل، مرکبات و موادی که ویتامین سی زیادی دارند، می‌توانند سریعا مثانه را پر کنند و میل به تخلیه آن را افزایش دهند. همچنین مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و کافئین نیز می‌تواند مثانه را تحت تاثیر قرار دهد. اگر به بیماری‌هایی مانند فشار خون مبتلا هستید، باید بدانید که داروهای مخصوص آن می‌توانند بی اختیاری ادرار در زنان را به وجود بیاورند.

عوارض بی اختیاری ادرار زنان بر زندگی آنان

بی اختیاری ادرار در زنان به خودی خود آزاردهنده است و می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد، اما دارای عوارضی نیز خواهد بود. شب ادراری، یکی از مهم‌ترین عوارض این مشکل است. اگر چه ممکن است تصور کنید که این مورد فقط برای کودکان اتفاق می‌افتد، اما زنان جوان هم در معرض این مشکل هستند. بی اختیاری ادرار در زنان جوان می‌تواند روی زندگی اجتماعی و شخصی آنان تاثیرات مخربی بگذارد. بدون شک حضور این افراد در جمع ها و محافل اجتماعی، همواره همراه با استرس و نگرانی خواهد بود.

عوامل افزایش خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار ممکن است در همه افراد به وجود بیاید، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند و باید مراقبت‌های بیشتری را به کار ببرند. اگر سابقه زایمان‌های مکرر  و به صورت طبیعی را داشته اید، احتمال این که به بی اختیاری ادرار مبتلا شوید بالا می‌رود. چاقی و اضافه وزن می‌تواند برای سلامت افراد بسیار مضر و خطرناک باشد. این افراد معمولا فشار زیادی را بر دستگاه ادراری و تناسلی خود حس می‌کنند، به همین دلیل احتمال دارد که دچار بی اختیاری ادرار در زنان شوند.

بیماری کلیوی، بیماری‌های عصبی و دیابت می‌توانند مثانه را درگیر کنند و بی اختیاری ادرار را به وجود بیاورند. استعمال دخانیات مخصوصا سیگار می‌تواند سرفه‌های مزمن را به وجود بیاورد که زمان پر شدن مثانه ممکن است باعث سرریز آن شود.

بهترین متخصص درمان بی اختیاری ادرار

آیا بی اختیاری ادرار در زنان جوان قابل درمان است؟

اگر بی اختیاری ادرار در زنان جوان علت زمینه ای داشته باشد، باید نسبت به درمان این بیماری‌ها اقدام کنید. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زمینه ای است که بر کنترل ادرار اثر می‌گذارد. با دریافت داروها و انسولین می‌توانید آن را تا حدی کنترل کنید.

در صورتی که بی اختیاری ادرار در زنان ریشه عصبی داشته باشد، باید عوامل ایجاد استرس را از خود دور کنید. سعی کنید به یوگا و مدیتیشن بپردازید. اگر درباره تشخیص و درمان این مشکل سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا