دکتر الهام صفاریه
Search
Close this search box.

درمان نازایی زنان با روش لاپاراسکوپی

از جمله کاربرد های بسیار مهم و قابل توجه لاپاراسکوپی، نقش آن در درمان نازایی در زنان است. لاپاراسکوپی میتواند برای تشخیص ناباروری یا درمان مشکل باروری استفاده شود. 

ناباروری به عنوان ناتوانی در باردار شدن در طی یک سال پس از مقاربت منظم محافظت نشده تعریف می شود.ناباروری یا نازایی در زنان ممکن است ناشی از عفونت لوله‌ها، اختلالات تخمک‌گذاری، اندومتریوز، مشکلات دهانه رحم و رحم و یا اختلالات هومورنی  باشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، علت اصلی ناباروری در زنان شامل سوء تغذیه، سل لگنی و عفونت های مکرر است که باعث انسداد لوله های فالوپ می شود. 

اما لاپاراسکوپی چگونه می تواند در درمان نازایی موثر واقع شود؟ در این مقاله درباره درمان نازایی و ناباروری زنان با با روش لاپاراسکوپی توضیحات کاربردی و مفیدی را ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

درمان ناباروری زنان با روش لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک، دو یا سه برش بسیار کوچک در شکم است که از طریق آن پزشک یک لاپاروسکوپ و ابزار جراحی تخصصی را وارد می‌کند. 

لاپاراسکوپی به جراح متخصص زنان این امکان را می‌دهد تا اندام‌های شکم و داخل لگن را ببیند و اقدامات درمانی ضروری را نیز انجام دهد. از جمله مزیت های این روش آن است که بدون ایجاد برش بزرگ که قطعا به دوره بهبودی طولانی تری نیاز دارد، انجام می شود. 

جراحی لاپاراسکوپی برای کمک به تشخیص علت ناباروری و یا درمان آن تنها پس از تکمیل سایر آزمایشات ناباروری انجام می شود؛ یا در صورتی که آزمایش های اولیه نشان دهند که تشخیص قطعی نیاز به بررسی اساسی و دقیق تر دارد. با این حال، لاپاراسکوپی در مواقعی که جراح انجام آن را ضروری تشخیص دهد، انجام می شود.

معمولا در مواقعی که بیمار از درد در ناحیه لگن شکایت دارد، برای کشف علت آن، لاپاراسکوپی توصیه می شود. در مورد بررسی علت نازایی در زنان و درمان آن نیز، چنانچه موضوع واضح و موجهی وجود نداشته باشد، احتمالا جراح زنان انجام لاپاراسکوپی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

جراحی لاپاراسکوپی میتواند برای درمان برخی از علل ناباروری زنان نیز استفاده شود. 

شرایطی که عامل نازایی در زنان بوده و می توانند بوسیله لاپاراسکوپی درمان شوند، موارد زیر هستند:

  • بیمار به هیدروسالپنکس مشکوک است. این اختلال، به نوعی انسداد لوله های فالوپ است. برداشتن لوله آسیب دیده می تواند میزان موفقیت در بارداری را بهبود بخشد.
  • آندومتریوز
  • جراحی ممکن است بتواند لوله فالوپ را باز یا ترمیم کند. میزان موفقیت در مورد ترمیم لوله ها، در بین افراد بسیار متفاوت است. 
  • کیست تخمدان که باعث درد شدید بوده و یا موجب انسداد لوله های فالوپ شده است.
  • فیبروم رحمی که باعث ایجاد درد، انحراف حفره رحم یا مسدود شدن لوله های فالوپ می شود.
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک. پزشک ممکن حفاری تخمدان را توصیه می کند. حفاری تخمدان با لاپاراسکوپی شامل ایجاد سه تا هشت سوراخ کوچک در تخمدان است. در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که با داروهای باروری تخمک گذاری نکرده اند، این روش ممکن است آنها را قادر به تخمک گذاری خود به خود کند. بررسی تمام جوانب و  احتمال های خطر در این مورد توسط متخصص زنان وزایمان صورت خواهد گرفت.

کاربرد های لاپاراسکوپی در درمان نازایی و ناباروری زنان

برخی از علل ناباروری را تنها از طریق لاپاراسکوپی می توان تشخیص داد.

(به عنوان مثال، آندومتریوز.) لاپاراسکوپی به پزشک شما اجازه می دهد تا نه تنها آنچه در داخل شکم شما وجود دارد را ببیند، بلکه توده ها یا کیست های مشکوک را نیز شناسایی و یا نمونه برداری کند.

علاوه بر این جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند برخی از علل ناباروری را درمان کند و به شما امکان می‌دهد تا به طور طبیعی یا با درمان‌های دیگر باروری، شانس باردار شدن پیدا کنید. 

از لاپاراسکوپی می توان برای برداشتن بافت اسکار، فیبروم یا آندومتریوز که باعث نازایی و ناباروری می شوند استفاده کرد.

لاپاراسکوپی برای درمان نازایی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در حالی که گاهی اوقات انجام لاپاراسکوپی تشخیصی در مطب کلینیک باروری امکان پذیر است، این کار توصیه نمی شود. در محیط مطب، اگر چیزی در طول عمل پیدا شد، باید دوباره این روش را در بیمارستان برای تعمیر انجام دهید

پزشک از قبل دستورالعمل هایی را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی به شما می دهد. احتمالاً به شما گفته می‌شود که 8 ساعت یا بیشتر قبل از جراحی برنامه‌ریزی‌شده چیزی نخورید یا ننوشید و ممکن است به شما دستور داده شود که آنتی‌بیوتیک مصرف کنید

جراح به صورت بصری اندام های لگن و اندام های اطراف شکم را ارزیابی می کند. او به دنبال وجود کیست، فیبروم، بافت اسکار یا چسبندگی، و رشد آندومتر خواهد بود. او همچنین به شکل، رنگ و اندازه اندام های تناسلی نگاه می کند

ممکن است رنگ از طریق دهانه رحم تزریق شود، بنابراین جراح می تواند باز بودن لوله های فالوپ را ارزیابی کند

حتی اگر هیچ نشانه ای از آندومتریوز یا سایر مشکلات پیدا نشود، جراح ممکن است نمونه ای از بافت را برای آزمایش بردارید. گاهی اوقات اندومتریوز بسیار خفیف میکروسکوپی است و با چشم غیر مسلح با دوربین لاپاراسکوپی قابل مشاهده نیست

اگر مشکوک به حاملگی خارج از رحم باشد، جراح لوله های فالوپ را از نظر حاملگی غیرطبیعی ارزیابی می کند

بعد از لاپاراسکوپی برای درمان نازایی چه باید کرد؟

پس از جراحی، پزشک گزینه های شما را برای باردار شدن توضیح خواهد داد. اگر فیبروم را برداشته اید یا لوله فالوپ را ترمیم کرده اید، ممکن است بتوانید بدون کمک اقدام به بارداری کنید.

همچنین، در مورد آندومتریوز یا PID، برداشتن بافت اسکار ممکن است امکان باردار شدن را بدون درمان بیشتر فراهم کند.

اگر پس از چند ماه پس از جراحی، خود به خود باردار نشدید، پزشک ممکن است درمان های باروری را توصیه کند

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا