دکتر الهام صفاریه
Search
Close this search box.

آیا زگیل تناسلی باعث سرطان می شود؟

آیا میدانید که زگیل تناسلی باعث سرطان می شود؟! ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل زگیل تناسلی است، یک ویروس مقاربتی بسیار شایع است که معمولاً از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. البته تماس پوستی تنها راه انتقال این ویروس نیست.

بیش از 150 نوع یا “سویه” HPV وجود دارد. اکثر عفونت های HPV علائم یا مشکلات قابل مشاهده ای را در حوزه سلامتی ایجاد نمی کنند، بنابراین ممکن است ندانید که آیا به این ویروس آلوده هستید یا خیر. در پاسخ به سوالی که در ابتدای مقاله مطرح شد، باید بگوییم که برخی از انواع HPV باعث سرطان یا رشد غیرطبیعی سلول ها می شوند که می تواند به سرطان تبدیل شود. این توده ها ضایعات پیش سرطانی نامیده می شوند.

دقیقا به این دلیل که ویروس hpv  می تواند باعث سرطان شود، آگاهی داشتن درباره آن،شناخت راه های انتقال و روش های پیشگیری از آن حائز اهمیت هستند. 

آیا زگیل تناسلی باعث ابتلا به سرطان می شود؟

بله، HPV و سرطان به هم مرتبط هستند. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می توانند منجر به سرطان شوند. البته باید یادآور شویم که ابتلا به HPV همیشه به این معنی نیست که قطعاً نوعی از سرطان را در پیش دارید!

HPV یک عفونت مقاربتی شدیدا رایج است – تقریباً همه کسانی که رابطه جنسی دارند در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اغلب اوقات، HPV در عرض 2 سال خود به خود از بین می رود و مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات HPV می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سرطان مقعد (سرطان مقعد)
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان اوروفارنکس (سرطان دهان یا گلو)
  • سرطان واژن 
  • سرطان وولو(سرطان فرج)

راه‌هایی برای کاهش شانس ابتلا به انواع سرطان‌زای HPV وجود دارد. دریافت واکسن HPV و رعایت رابطه جنسی ایمن (استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی) می تواند به پیشگیری از این نوع سرطان کمک کند. البته کاندوم یک راه پیشگیری قطعی و کامل از انتقال زگیل تناسلی نیست.

چه نوع سرطانی توسط HPV ایجاد می شود؟

طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، سرطان های زیر با ویروس اچ پی وی HPV مرتبط میباشند:

سرطان دهانه رحم

HPV تقریباً در بیشتر موارد سرطان دهانه رحم ایجاد می کند. حدود 70 درصد از کیس های ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV-16 یا HPV-18 هستند. با این حال، اکثر عفونت های HPV تناسلی باعث سرطان نمی شوند. سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در زنان مبتلا به HPV افزایش دهد.

سرطان دهان

 HPV می تواند باعث سرطان دهان و زبان شود. همچنین می تواند باعث سرطان اوروفارنکس نیز شود. این قسمت در میانه گلو است، از لوزه ها تا نوک جعبه صدا. متاسفانه این سرطان های مرتبط با HPV در حال افزایش هستند.

سایر سرطان های مرتبط با زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت تناسلی، واژن و ولو یا دهانه واژن هستند.

انواع مختلف کم خطر و پرخطر ویروس HPV

اکثر انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این زگیل ها می توانند در هر جایی از بدن رشد کنند و اغلب روی دست ها و پاها دیده می شوند. آنها مسری هستند و از طریق تماس پخش می شوند، اما  لزوما همه آنها باعث سرطان نمی شوند.

حدود 40 نوع HPV ،HPV تناسلی نامیده می شود. HPV تناسلی از طریق تماس با پوست، معمولاً در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتشر می شود. HPV شایع ترین عفونت مقاربتی است. زگیل تناسلی می تواند هر بخشی از ناحیه تناسلی، از جمله فرج، داخل واژن یا آلت تناسلی را آلوده کند. همچنین می تواند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را را نیز درگیر نماید.

برخی از انواع HPV تناسلی باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که از نظر اندازه، شکل و تعداد متفاوت هستند. برخی از ین ویروس ها منجر به سرطان می شوند. باقی آنها به عنوان HPV کم خطر شناخته می شوند. انواع رایج HPV کم خطر شامل HPV-6 و HPV-11 است.

انواع دیگر HPV به عنوان HPV پرخطر شناخته می شوند. سیستم ایمنی بدن شما اغلب می تواند از شر این عفونت خلاص شود. اما برخی از افراد عفونت پایدار دارند. با گذشت زمان، عفونت می تواند سلول های طبیعی را به ضایعات پیش سرطانی یا سرطان تبدیل کند

آیا واکسن HPV ایمن و موثر است؟

مطالعات نشان می دهد که واکسن HPV بی خطر است و از عفونت های پایدار جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده که واکسن ضایعات پیش سرطانی را کاهش می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که کاهش ضایعات پیش سرطانی منجر به سرطان کمتر خواهد شد.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا