آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

بیماری هایی که از راه رابطه جنسی انتقال پیدا می کنند، بسیار متنوع و گوناگون هستند. زگیل تناسلی شایع ترین نوع بیماری است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود. آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی، عامل ایجاد زگیل های تناسلی است. در حال حاضر روش های مختلفی برای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی درد سترس متخصصین و پزشکان است که بسیار اثر بخش هستند. در همین راستا، سوالات زیادی درباره زگیل تناسلی در ذهن افراد وجود دارد که بهتر است پاسخ دقیق و علمی به آنها داده شود. آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟ آیا بعد از درمان زگیل تناسلی باز هم احتمال ابتلا به آن وجود دارد؟ ابتلا به زگیل تناسلی و درمان آن چه تاثیری بر کیفیت روابط جنسی خواهد داشت؟

پاسخ این سوالات را در ادامه این مقاله توضیح داده ایم. با ما همراه باشید…

رابطه جنسی بعد از درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در تحقیقات علمی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عفونت‌های HPV در ۱۰ تا ۲۰ درصد افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، به‌طور نهفته باقی می‌ماند. در مقابل بدن ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به این ویروس آلوده می شوند،  ظرف دو سال آن را پاکسازی می‌کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود 90 درصد از عفونت های HPV طی دو سال از بین می روند.

با این وجود افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا به ویروس hpv و زگیل تناسلی آلوده می شوند. بعضی از عوامل می توانند باعث شوند که این ویروس به خودی خود از بین نرفته و برای فرد مشکلات جدی تری را ایجاد کند. از جمله مهمترین این موارد؛ داشتن روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده، ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی، مصرف زیاد الکل و دخانیات و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن هستند.

تحقیقات انجام شده درباره hpv و زگیل تناسلی نشان میدهند که سویه های مختلفی از این نوع ویروس وجود دارد که در نتیجه باعث می شود هر نوع آن، رفتار ویژه ای را داشته باشد. بعضی ازین انواع در طی مدتی خاص خود به خود برطرف می شوند. بعضی دیگر زمینه ساز ابتلا به انواع حادتر و حتی بیماری های دیگری خواهند شد. گاهی اوقات، ویروس hpv عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز می باشد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی برجستگی‌های کوچک به صورت تکی یا چندتایی روی پوست هستند که از نظر اندازه، رنگ و شکل باهم فرق دارند. آنها می توانند در ناحیه واژن، پرینه، ناحیه مقعد، دهانه رحم و مجرای ادرار ایجاد شوند. زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، که شایع ترین عفونت ویروسی مقاربتی در جهان است. بیشترین میزان ابتلا به این ویروس در سنین 29-15 سالگی است.

شیوع زگیل تناسلی در بین زنان 16 تا 44 ساله حدود 4 درصد است. در واقع شیوع ابتلا به ویروس hpv بسیار بیشتر از آمار ابتلا به زگیل تناسلی است. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس، علائم و زگیل تنناسلی ندارند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، اما بیشتر زگیل های تناسلی توسط HPV 6 و 11 ایجاد می شوند

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

پروسه درمان زگیل تناسلی شما باید زگیل های شما را از بین ببرد و احتمال انتقال HPV به دیگران را کاهش دهد. زگیل تناسلی قابل درمان است، اما قابل ریشه کن شدن نیست. شما زگیل ها را از بین می برید، اما همچنان ویروسی را خواهید داشت که باعث ایجاد آنها می شود. این ویروس ممکن است در یک فرد به خودی خود از بین برود. اما به هر حال روشی برای اطمینان پیدا کردن در این باره وجود ندارد. برخی از افراد بعد از درمان زگیل تناسلی دوباره دچار زگیل می شوند و برخی دیگر نه.

درمان فقط در صورت داشتن زگیل های قابل مشاهده انجام می شود، زیرا هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد و بنابراین اگر پوست شفاف باشد و هیچ زگیلی روی آن ایجاد نشده باشد، درمانی برای آن وجود ندارد.

بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه جنسی داشت؟

بیمار می تواند به محض بهبودی کامل و احساس راحتی، رابطه جنسی را دوباره شروع کند. روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. برای انجام هرگونه اقدام درمانی از مصرف دارو تا جراحی، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و تحت نظر ایشان باشید. پزشک شما ممکن است مواد شیمیایی مخصوصی را برای شما تجویز کند تا روی زگیل‌ها استفاده کنید و به این ترتیب از بین بروند یا دیگر رشد نکنند. ممکن است تشخیص پزشک این باشد که بهتر است زگیل ها منجمد شوند(کرایوتراپی)، یا زگیل ها با استفاده از جریان الکتریکی سوزانده شوند و یا با هر روش جراحی دیگری از بین برده شوند.

استفاده از انواع کاندوم هنگام رابطه جنسی به کاهش خطر ابتلا به هر گونه بیماری و عفونت مقاربتی کمک می کند. نکته بسیار مهم دیگر، تزریق واکسن hpv است. اگرچه تزریق واکسن HPV باعث از بین رفتن زگیل های تناسلی نمی شود،  اما می تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع دیگر ویروس hpv محافظت کرده و احتمال برگشت زگیل ها را نیز از بین ببرد.