دکتر الهام صفاریه
Search
Close this search box.

اوزون تراپی واژن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اوزون تراپی واژن که یکی از روش های درمانی مشکلات واژن از گذشته های دور تا به الان بوده و  طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. برخی از بانوان به طور مکرر دچار عفونت های باکتریایی و قارچی می شوند. در این صورت دارو های چرک خشک کن دیگر جواب نخواهند داد. نقش اوزون درمانی در این جا پر رنگ خواهد شد. اوزون درمانی واژن با دمیدن گاز اوزون به درون واژن انجام خواهد شد. در این مقاله به طور جامع درباره اوزون درمانی واژن و کاربردهای آن صحبت کرده ایم. عزیزانی که ساکن استان سمنان هستند، می توانند برای بهره مندی از این روش درمانی موثر برای عفونت ها و ویروس ها، از دکتر الهام صفاریه متخصص و انکولوژیست زنان نوبت حضوری دریافت نمایند.

اوزون تراپی واژن چیست؟

اوزون تراپی واژن به خانم ‌هایی پیشنهاد می ‌شود که با عفونت‌ های مکرر دست و پنجه نرم می‌کنند. در اوزون درمانی از طریق واژن، گاز اوزون با روش های اساسی و دوز مناسب به واژن تزریق می شود. درمان با اوزون مخصوص واژن به مرگ ویروس‌ ها، باکتری ها و قارچ هایی که در محیط اندام تناسلی رشد کرده‌اند، کمک ویژه‌ ای می کند. همان طور که از نام این روش درمانی معلوم است، برای از بین بردن عفونت ها از گاز اوزون استفاده می شود. این نوع روش درمانی با اوزون، متابولیسم بدن را تحریک می کند. همچنین علاوه بر عفونت زدایی واژن، التهاب دهانه رحم را نیز بهبود خواهد بخشید.

اوزون درمانی واژن ممکن است تا کمتر از پانزده دقیقه زمان ببرد و تکرار آن به صورت سه بار در ماه مورد نیاز باشد. البته بسته به نوع مشکل و تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان، میزان دوز و تکرار آن متفاوت خواهد بود. درمان با اوزون فقط مربوط به عفونت و بیماری‌ های زنان نمی شود. از این روش ایمن برای جوان سازی و روشن سازی واژن هم استفاده می شود. به این معنا که در کنار جنبه های درمانی، زیباسازی واژن هم انجام خواهد شد.

نحوه و مراحل انجام اوزون تراپی واژن

اوزون تراپی واژن باید توسط یک پزشک متخصص و باتجربه در این زمینه انجام شود. برای انجام این فرآیند، بیمار راحت و آرام به پشت میخوابد و پا های خود را باز می کند. پزشک متخصص با استفاده از یک اپلیکاتور دهانه واژن را باز کرده و آن را به آرامی به سمت بالا هدایت می کند. فرآیند اوزون درمانی واژن توسط یک دستگاه انجام می شود. همانطور که گفته دوز مورد نیاز و تعداد جلسات لازم طبق صلاحدید متخصص زنان تعیین خواهد شد.

فواید اوزون تراپی واژن

یکی از بهترین روش های درمانی که هر خانمی برای رفع مشکلات واژن خود به دنبال آن است، روش اوزون تراپی واژن است. پزشک متخصص زنان و زایمان با بهره گیری از تجهیزات تخصصی، گاز اوزون را وارد واژن می کند. زنان در هر رده سنی و با توجه به تشخیص پزشک، می توانند این روش درمانی را انجام دهند. در ادامه برخی از فواید استفاده از گاز اوزون برای واژن، شرح داده شده است:

·        درمان عفونت های باکتریایی

·        درمان عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک

·        تولید و افزایش آنتی اکسیدان بدن برای درمان بیماری های مقاربتی

·        بهبود گردش خون و افزایش سطح انرژی در بدن

·        جلوگیری یا کاهش التهاب واژن

·        کاهش یا کم رنگ کردن امکان‌ پولیپ در رحم

·        کمک به باروری در زنان

رفع (درمان) عفونت واژن با اوزون تراپی

اوزون درمانی واژن به اکسیژن رسانی سلول ها کمک ویژه ای می کند. همین عامل باعث می شود تا سلول ها در برابر حملات عفونی واژن به موقع و درست عمل کنند. عفونت های واژن همیشه با آنتی بیوتیک ها قابل درمان نیستند. بدن برخی از افراد بعد از مدتی، دیگر نسبت به آنتی بیوتیک ها واکنشی نشان نمی دهند. در این صورت عفونت های واژن باقی می مانند و از بین نمی روند. در این جا اوزون تراپی کمک ویژه ای به از بین رفتن عفونت و عوامل بیماری زا می کند.

اوزون تراپی در درمان hpv

بیماری hpv یا بیماری پاپیلومای انسانی توسط اوزون تراپی، قابل درمان است. از آن جایی که گاز اوزون خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد، در درمان بیماری زگیل تناسلی بسیار موثر خواهد بود. البته این روش درمانی به عنوان یک مکمل باید در کنار سایر درمان‌ ها قرار بگیرد. اوزون درمانی واژن برای بیماری زگیل تناسلی زنان، می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و طول دوره بیماری را کمتر کند.

موارد منع انجام اوزون تراپی واژن

درست است که اوزون درمانی در صورت درست انجام شدن، عوارض و خطری ندارد که بانوان را منع یا تهدید کند. اما مواردی وجود دارد که در آن شرایط، درمان بیماری های واژن به وسیله اوزون ممنوع است. زنانی که باردار هستند به هیچ وجه نباید اوزون تراپی انجام دهند. انجام این فرآیند برای مادر و به خصوص جنین می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر بیماری در هر محل از بدن خود خونریزی فعال یا زخم باز داشته باشد، اوزون تراپی واژن انجام نمی شود.

پرکاری تیروئید که به صورت کنترل نشده باشد، مانع انجام این روش درمانی خواهد شد.

آیا اوزون تراپی واژن عوارض دارد؟

اوزون تراپی هیچ خطر و عوارض خاصی به دنبال ندارد. البته ممکن است برای برخی از زنان، باعث حساسیت شود. این روش درمانی در سرتاسر دنیا در حال انجام بوده وبی ضرر و بدون درد است. به طور کلی اوزون درمانی نتایج خطرناکی به دنبال ندارد. تنها در برخی از زنان ممکن است احساس خارش یا سوزش در روز های اولیه نمایان شود. لازم به ذکر است که اگر این روش توسط پزشک متبحر و باتجربه انجام شود، هیچ عارضه ای به همراه نخواهد داشت. بلکه بیماری های عفونتی، ویروسی، باکتریایی، قارچی و… واژن برطرف می شوند.

نتیجه گیری

یکی از شیوه های درمانی موثر برای رفع مشکلات مربوط به واژن، اوزون درمانی است. در اوزون تراپی، گاز اوزون با دستگاه مخصوص وارد واژن می شود تا در رفع انواع بیماری های زنان موثر باشد. این روش درمانی برای رفع تبخال تناسلی یا ویروس hpv هم بسیار مناسب خواهد بود.

دکتر الهام شیرازی

دکتر الهام صفاریه

دکتر الهام صفاریه متخصص زنان و زایمان، عضو هيات علمي زنان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، استاد برتر و پژوهشگر برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی سمنان، عضو هییت مدیره بیمارستان سینا سمنان، مدیریت گروه زنان علوم پزشکی سمنان، رییس اسبق دانشکده پزشکی سمنان و… می باشد که در زمینه های مربوط به جراحی زیبایی زنان و درمان انواع سرطان زنان نیز فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا